Artyści
Zygmunt Marek
Urodzony w 1975 roku. Mieszka w Gdyni.
W roku 2002 obronił dyplom na wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej projektem Zespołu Centrum Sztuki Współczesnej w Gdyni. Od 1995 nieprzerwanie tworzy performanse, wideoperformanse, realizacje, filmy wideo i muzykę eksperymentalną, łącząc przy tym techniki audiowizualne z filozofią. W twórczości artystycznej akcentuje proces, w którym kolejne realizacje tworzą ciągłość osobowego rozwoju artysty. W pracy zatytułowanej ELEMENT I, II, III udowodnił, że poza rozwijaniem świata zewnętrznego technika jest w stanie pomóc człowiekowi rozwijać również świadomość. W dalszych pracach (PIRAMIDA, MANDALA) będących następstwem ELEMENTU bada, jak jednostka poprzez rozwój świadomości buduje i ulepsza cywilizację. Zawodowo zajmuje się twórczością filmową i telewizyjną, pracując jako dziennikarz i operator.
Od 1997 roku współpracuje z gdańską galerią "Spiż 7" realizując własne wystawy oraz biorąc udział w projektach zbiorowych. W roku 2000 współpraca z prowadzącym "Spiż 7" Markiem Rogulskim zaowocowała udziałem w projekcie pt. "Poza postmodernizm". Występuje w nim jako uczestnik i współorganizator wystaw. W ramach tego projektu powstała praca ELEMENT oraz następne realizacje video MEDYTACJE i SPACER oraz performacne TRZYDZIEŚCI. W latach 1998-2000 związany z Mazzollem i Robetem Knuthem. Wraz z ich zespołem Diffusion Ensemble w scenicznych DYFUZJACH realizował dźwiękowe fascynacje, łącząc je z performance. W tym czasie koncertował też z "Arhythmic Perfection" Mazzolla. Warsztat muzyczny jakim się posługiwał, określany jako "preparka", oznacza kreowaną na żywo nieinstrumentalną przestrzeń dźwiękową. W działaniach muzycznych ten kierunek rozwija do dziś. W 2002 roku został zaproszony przez Dominika Lejmana do współpracy przy jego projektach wideo, zajmując się technologicznymi aspektami tych realizacji. W 2003 roku wraz z Krzysztofem Tomaszewskim (znanym jako Zambari) założył zespół improwizacji elektronicznych Z^2 [Zet Kwadrat].
Uprawia "sztukę laboratoryjną", która staje się dla niego poligonem doświadczalnym do wypracowywania nowych celów, wartości i znaczeń. Przez działania i realizacje sprawdza, udowadnia i konfrontuje stawiane przez siebie tezy, traktując sztukę jako jedno z narzędzi w procesie przenoszenia cywilizacji do nowo nakreślanych przez rozwój wymiarów. Twierdzi, iż cywilizacja zmierza do modelu społeczeństwa technologicznego opartego na zarządzaniu energią ciała. W tym modelu społeczeństwa (którego być może nie umiemy sobie nawet wyobrazić, przeczuwając jedynie instynktownie jego kształt) to co dziś nazywamy religią, filozofią, nauką i sztuką da nowy kształt dla materialnej obecności człowieka na ziemi, jak i nowo zdobywanych obszarów kosmosu. Natomiast istota procesu transformacji cywilizacyjnej, poza osiągnięciami technologicznymi, leży w doskonaleniu świadomości poszczególnej jednostki tworzącej społeczność.
Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki Łódź, CSW Zamek Ujazdowski Warszawa, Warmińsko - Mazurskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
http://www.marekzygmunt.art.pl/