Various Artists - IN PROGRESS VOLUME III | ||
In Progress jest cyklem regularnych spotkań z eksperymentalną muzyką współczesną, z działaniami muzycznymi połączonymi często ze filmem i sztuką audiowizualną. Jest to projekt, który pozwala nie tylko posłuchać, ale i zrozumieć najnowsze trendy w muzyce polskiej i zagranicznej. Projekt realizowany przez Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku od 2002 roku. Aktualnie jest jedynym w skali całej Polski, a kto wie czy nie jedynym w Europie Środkowej tego typu cyklem. Głównym celem cyklu In Progress jest przybliżanie polskiej i, przede wszystkim, lokalnej publiczności wykonawców szeroko pojętej muzyki eksperymentalnej i awangardowej. Celem cyklu jest pokazanie artystów prezentujących różnorodne podejście do tworzenia dźwięku poprzez użycie tak różnorodnych źródeł dźwięku, jak śpiew oraz instrumenty akustyczne traktowane zarówno konwencjonalnie, jak i niestandardowo, instrumenty własnej konstrukcji, syntezatory modularne oraz szeroko pojęta technologia komputerowa wspierająca proces twórczy. Definicja muzyki eksperymentalnej pozwala na zarówno szerokie, jak i nietypowe użycie tych wszystkich środków wyrazu. Niniejsza płyta jest trzecią częścią dokumentacji cyklu i zawiera poniższe nagrania: 1. Rutger Zuydervelt – Stay Tuned Łaźnia 2. TER – Unlock 3. K.Justka/Electr°cute – Live Excerpt 4. René Margraff – Uno 5. Ak Uki – Poprzednie 6. Hélène Breschand – Voices in the Gdańsk Wind 7. Mytrip – Chest Pain* 8. Mammoth Ulthana – Hybrid 9. Mothertape – Problem 4 10. Job Karma – Trees 11. Fabio Orsi – The White Wondering* 12. Olga Szymula – Rzeka zbiegająca się z inną 13. Mirt – XXXVII 14. Rongwrong – Śpiący młyn Wszystkie nagrania, poza *, zostały zarejestrowane live podczas występów w ramach cyklu In Progress. Zobacz szczegóły | Cena:20,00 zł | |
Czym jest Gilbert & George ? | ||
Książka jest tłumaczeniem tekstu z oryginalnej książki też przez nas oferowanej. Książka NIE ZAWIERA ilustracji. Michael Bracewell stara się odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule książki, systematyzując wiedzę nabytą w trakcie swojej dwudziestoletniej znajomości z artystami. Jest on pierwszym pisarzem, który nawiązał bezpośrednią współpracę z Gilbertem & George’em, aby w pełni zrozumieć, dlaczego poświęcają całe swoje życie wyłącznie realizowaniu wizji sztuki, którą wymyślili pół wieku temu. To, co ukazuje się kawałek po kawałku, to portret Gilberta i George'a jako dwóch mężczyzn, którzy są o wiele bardziej intensywni, dziwni, zdeterminowani i samotni niż sugeruje ich długoletni, publiczny wizerunek. Książka jest tłumaczeniem angielskiej publikacji, bez zdjęć, pozwala dokładniej przyjrzeć się ich praktyce zawodowej i w szczery sposób przedstawia obraz Wschodniego Londynu, seks, sztukę wiktoriańską, nacjonalizm i męskość oraz wiele innych tematów. „Gilbert i George to dwaj mężczyźni, którzy razem tworzą jednego artystę: Gilberta & George’a. Wizją Gilberta & George’a jest ich sztuka, którą uosabiają. Gilbert & George to zatem sztuka Gilberta & George’a. Sztuka Gilberta & George’a opiera się na uczuciach, a nie na intelekcie. Gilbert & George to jedyny całkowicie współczesny i niezależny artysta-wizjoner. (…)” Zobacz szczegóły | Cena:5,00 zł | |
What is Gilbert & George? | ||
Ta publikacja jest w j.angielskim. Tłumaczenie tekstu oferujemy w oddzielnej książce, lecz bez ilustracji. Michael Bracewell stara się odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule książki, systematyzując wiedzę nabytą w trakcie swojej dwudziestoletniej znajomości z artystami. Jest on pierwszym pisarzem, który nawiązał bezpośrednią współpracę z Gilbertem & George’em, aby w pełni zrozumieć, dlaczego poświęcają całe swoje życie wyłącznie realizowaniu wizji sztuki, którą wymyślili pół wieku temu. To, co ukazuje się kawałek po kawałku, to portret Gilberta i George'a jako dwóch mężczyzn, którzy są o wiele bardziej intensywni, dziwni, zdeterminowani i samotni niż sugeruje ich długoletni, publiczny wizerunek. Książka uzupełniona ilustracjami wybranymi przez artystów, pozwala dokładniej przyjrzeć się ich praktyce zawodowej i w szczery sposób przedstawia obraz Wschodniego Londynu, seks, sztukę wiktoriańską, nacjonalizm i męskość oraz wiele innych tematów. „Gilbert i George to dwaj mężczyźni, którzy razem tworzą jednego artystę: Gilberta & George’a. Wizją Gilberta & George’a jest ich sztuka, którą uosabiają. Gilbert & George to zatem sztuka Gilberta & George’a. Sztuka Gilberta & George’a opiera się na uczuciach, a nie na intelekcie. Gilbert & George to jedyny całkowicie współczesny i niezależny artysta-wizjoner. (…)” Michael Bracewell, „What is Gilbert & George?”, 2017, wyd. Heni Publishing, Londyn, str. 9; tłum.: Małgorzata Nowicka Zobacz szczegóły | Cena:30,00 zł | |
Julia Kurek Lucha Libre | ||
Publikacja jest podsumowaniem projektu Julii Kurek „Lucha libre” opartego na na dwóch pobytach rezydencyjnych artystki w Meksyku. Prace powstałe w ramach rydencji zaprezentowane zostały w cyklu czterech wystaw w Mazowieckim Centrum Kultury „Elektrownia” w Radomiu, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, BWA Zielona Góra, Sosnowieckim Centrum Kultury. Każda z nich nosiła inny podtytuł i kładła nacisk na inny aspekt meksykańskiej rzeczywistości. Projekt „Lucha Libre” był swoistą opowieścią o Meksyku, próbą pokazania go z perspektywy emocji ulicy, lęków obecnych w meksykańskim społeczeństwie. Jej spojrzenie to spojrzenie z zewnątrz, artystka swoimi prawami upomina się o prawa człowieka, wolność słowa. Katalog jest dokumentacją wystaw, które się odbyły; znajdują się w nim także tekst przybliżający specyfikę sytuacji politycznej w Meksyku.Zobacz szczegóły | Cena:30,00 zł | |
Poszerzenie świata Masaki Fujihata i sztuka hybrydycznych czasoprzestrzeni | ||
Książka Poszerzanie świata. Masaki Fujihata i sztuka hybrydycznych czasoprzestrzeni pod redakcją Ryszarda W. Kluszczyńskiego eksploruje artystyczne i kulturowe konsekwencje rozwoju technologii poszerzonej rzeczywistości (augmented reality). Jej lektura proponuje refleksję nad płynną, niestabilną, nieustannie przeobrażającą się hybrydyczną rzeczywistością. Książka podąża w ślad za wystawą japońskiego artysty Masakiego Fujihaty Poszerzanie świata. W centrum zainteresowania książki znajduje się więc właśnie twórczość tego cenionego w świecie, innowacyjnego artysty wykorzystującego w pracy nowe technologie medialne. Twórczość Fujihaty łączy w sobie partycypacyjność, interaktywność, wirtualność, hybrydyczność, lokacyjność i mobilność – podstawowe właściwości współczesnej cyberkultury – a estetyka spotyka się w niej z poznawczą refleksją nad wykorzystywanymi technologiami i ich znaczeniem kulturowym. Rzeczywistość poszerzona była obecna w pracach Fujihaty już od początku lat 90. ubiegłego wieku, uzyskując w nich obecnie pozycję dominującą. Poszczególne rozdziały książki przygotowali: Dominique Cunin i Mayumi Okura, Anne-Marie Duget, Erkki Huhtamo, Ryszard W. Kluszczyński, Machiko Kusahara, Anna Nacher i Emilia Sosnowska. Zobacz szczegóły | Cena:35,00 zł | |
Explozja zlewu vol. 2 | ||
„Explozja zlewu vol. 2" autorstwa Pawła Koñjo Konnaka – jednej z najbardziej barwnych postaci trójmiejskiej sceny artystycznej – przedstawia ostatnią dekadę polskiej popkultury. Książka jest zapisem wzlotów i upadków zarówno gwiazd estrady, jak i twórców alternatywy. Na ponad 500 stronach spotykają się tak kontrastowe postaci jak Michał Wiśniewski z zespołu Ich Troje i Robert Brylewski z Dezertera. Książka została wydana przez Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA. Zobacz szczegóły | Cena:50,00 zł | |
Imbalance | ||
Katalog towarzyszący zbiorowej wystawie „Imbalance”, która odbyła się w CSW Łaźnia w 2017 roku. Ekspozycja kwestionowała nasze wyobrażenie Natury, wykazując, że dobrostan człowieka we wszystkich aspektach zależy – pośrednio lub bezpośrednio – od stopnia, w jakim uprzedmiotawia on otaczające go środowisko. „Imbalance” skłaniał do refleksji nad możliwością wytyczenia odwrotnego kierunku – ku upodmiotowieniu przyrody. Ponad 25 artystów, prezentowanych na wystawie, sięgnęło po pełne spektrum dyscyplin – od fotografii i wideo przez obrazy, rzeźby po instalacje – by uwidocznić skutki reżimu kapitalistycznego. Większość prac prezentowanych w ramach wystawy pochodziła z kolekcji MUSAC (Muzeum Sztuki Współczesnej Castilli i León). Zobacz szczegóły | Cena:29,00 zł | |
Wodopój | ||
Katalog towarzyszący indywidualnej wystawie Agnieszki Kalinowskiej pt. „Wodopój”, która miała miejsce na przełomie lata i jesieni 2016 w CSW Łaźnia 1 w 2016 roku. Agnieszka Kalinowska w swojej twórczości bada mechanizmy rządzące światem i funkcjonującymi w nim jednostkami ludzkimi. W wystawie „Wodopój” w CSW Łaźni artystka poddała analizie strategie niezbędne człowiekowi do przetrwania, odwiecznie odtwarzane schematy, których istnienie niczym dostęp do wody gwarantuje, pozornie, spokojną egzystencję. Na wystawie zaprezentowane zostały w większości nowe prace artystki. Ekspozycja zbudowana została wokół zagadnień wolności i zniewolenia. Katalog zawiera esej holenderskiej krytyczki i teoretyczki kultury Mieke Bal oraz brytujskiego artysty i teoretyka Davida Rhodes. Zobacz szczegóły | Cena:30,00 zł | |
Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana | ||
Ta książka jest rezultatem wystawy oraz programu edukacyjnego o tym samym tytule, które miały miejsce w Centrum Sztuki Współczesnej “Łaźnia” na przełomie 2016/17 roku. Podstawowym celem tego opracowania jest przedstawienie, w jaki sposób artyści i filozofowie doszukują się granic środków wyrazu, wychodząc poza granice “widzialnego” i “obecnego”. Sztuka jawi nam się tutaj jako ogół praktyki twórczej, w której obok zastosowania najnowszych środków z XXI wieku – biomedycyny, IT oraz robotyki – niemałym jest udział elementów “nienaukowych”: intuicji, metafor i przypuszczeń. Rozważając naukowe i technologiczne możliwości modyfikacji człowieka, autorzy książki odnoszą się do przykładów różnych czynników realności, które unikając swojego czysto biologicznego określenia, wymagają od nas uświadomienia sobie stosunków panujących pomiędzy życiem i mnogością. Wśród takich czynników znajdują się: programowalna materia, formy symbiotyczne, oraz hybrydy, zmienianie się w automat oraz różnorodne przejawy przejściowego, anonimowego i nieokreślonego życia. Podstawowym badanym medium jest tu materia hybrydowa, a podstawową analizowaną kwestią – “żywy” aspekt, umiejętność wypowiadania się, zasób istniejących możliwości, które można odkryć, jeżeli znajdujesz się w tym “półżywym” wymiarze. Taki model przezwyciężania własnej “personologii” w sztuce w wymiarze Johanna Wolfganga Goethego brzmiała by następująco: “Stirb und Werde!” – Zgiń i znów się przemień, przejdź i bądź. Artyści, którzy wzięli udział w wystawie: James Auger i Jimmy Loizeau (Wielka Brytania), Dmitry ::vtol:: Morozov (Rosja), Louise-Philippe Demers (Singapur), Where Dogs Run: Olga Inozemtseva, Natalia Grekhova, Alexey Korzukhin and Vladislav Bulatov (Rosja), Heather Dewey-Hagborg (USA), Pedro Lopes (Portugalia), Thomas Feuerstein (Austria), Verena Friedrich (Niemcy) Autorzy esejów: Dmitry Bulatov (Rosja), Pier Luigi Capucci (Włochy), Dmitry Galkin (Rosja), Jens Hauser (Dania), Robert Mitchell (USA), Chris Salter (Kanada) O redaktorze: Dmitrij Bulatow jest kuratorem Narodowego Centrum Sztuki Współczesnej (Rosja). Jest dwukrotnym laureatem nagrody National Innovation Award for contemporary arts (2008 i 2013 r.) Oraz nominacji do Golden Nica w Prix Ars Electronica (Austria, 2014) w kategorii Visionary Pioneers of Media Art. Zobacz szczegóły | Cena:35,00 zł | |
Patrick Tresset Rysy ludzkie i sztuka kreatywnych maszyn | ||
Patrick Tresset podejmuje w swoich pracach dyskurs dotyczący twórczości i jej współczesnych, transhumanistycznych postaci. Rozważa kwestie przeobrażeń sztuki, uruchamia refleksję na temat strategii jej tworzenia, jak też i doświadczania. Z drugiej strony podejmuje problem miejsca, jakie w ludzkim świecie zajmują roboty i inne formy sztucznej inteligencji oraz przyszłości ich wzajemnych relacji. Szczególna wartość i wyrafinowanie twórczości Patricka Tresseta wynika nie tylko ze statusu, jaki uzyskują jej wytwory – zarazem podmioty i przedmioty, dzieła i twórcy. Walory te biorą się również ze znamionującego ją hybrydycznego splotu różnych tendencji i rodzajów artystycznych, które spotykają się w jego dziele: rysunek, sztuka kinetyczna, sztuka cybernetyczna, sztuka robotyczna, sztuka generatywna, performance art, sztuka interaktywna, sztuka instalacji, konceptualizm – wyliczenie to nie jest jeszcze kompletne. Interakcje między nimi budują wewnętrzną dynamikę prac Tresseta, jako form sztuki hybrydycznej, odgrywając też istotną rolę w charakterystyce jej właściwości i ogólnej wymowy. Znaczenie jego sztuki wynika również ze skali i rangi problemów estetycznych, filozoficznych i społecznych, które wyławia i uczytelnia, bądź też prowokuje, stawia i poddaje rozważaniom, stając się w ten sposób ważną częścią współczesnych dyskursów artystycznonaukowych.Zobacz szczegóły | Cena:35,00 zł | |