ul. Jaskółcza 1, GDAŃSK - DOLNE MIASTO
15 lutego – 13 kwietnia
Wernisaż: 14 lutego 2014, godz. 18.00
Na wystawie Arkadiusza Sylwestrowicza zaprezentowany zostanie najnowszy cykl obrazów artysty, rozpoczęty podczas pobytu rezydencyjnego w Chile. Malarstwo Arkadiusza Sylwestrowicza wyrasta z praktyki konceptualnej. Tytuł wystawy to algorytm opracowany przez dr inż. Roberta Barańskiego z AGH w Krakowie, który tłumaczy język obrazów na język muzyki. Matematyczny kod przetwarza malarstwo na pasmo dźwięków. Dźwięk, czas trwania wygenerowanego sygnału uzależniony jest od wymiarów obrazu, kompozycji, faktury oraz użytych kolorów. Kolor i faktura tworząca odcień barwy są odpowiedzialne za częstotliwości zawarte w sygnale. Poszczególne elementy obrazu tworzą dźwięki, które zakomponowane przez Jacka Grudnia towarzyszą pokazowi prac. Malarstwo i muzyka współtworzy przestrzeń wystawy. Współpraca naukowca i dwójki artystów ziszcza marzenie sztuki o synestezji rozumianej tutaj jako muzyczność malarstwa.
Projekt Arkadiusza Sylwestrowicza wpisać można w nurt malarstwa rozszerzonego, próby przekroczenia granic tej dziedziny sztuki i otwarcia jej na nowe obszary. Obrazy artysty wywodzą się z tradycji malarstwa abstrakcyjnego. Kompozycję przełamują jednak sztywność geometrycznych form, otwierając się na eksperyment. Sylwestrowicz w swoich pracach często sięga po nietypowe materiały czysty pigment, farby produkowane przemysłowo, tworzy własne spoiwa malarskie. Eksperyment wzbogaca język, którym posługuje się artysta. Dzięki wymieszaniu farby ze szkłem powstaje nieregularna faktura, wzbogacająca interakcję kompozycji z otoczeniem – światłem. W przypadku najnowszego cyklu prezentowanego na wystawie elementem dodanym jest dźwięk, wyprowadzony bezpośrednio z prezentowanych obrazów.
Arkadiusz Sylwestrowicz ur. w 1971 roku w Łodzi
Obecnie dr asystent na wydziale malarstwa w pracowni prof. M. Świeszowskiego na ASP w Gdańsku. Wystawia w kraju i zagranicą, między innymi Austria, Niemcy, Indie. Prace znajdują się w zbiorach prywatnych – między innymi kolekcja Dariusza Bieńkowskiego i w kolekcjach muzealnych – Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe Odział Sztuki Współczesnej Pałac Opatów w Gdańsku.
Dr inż. Robert Barański ur. w 1977 roku w Cieszynie
Obecnie adiunkt na Akademii Górniczo- Hutniczej im St. Staszica w Krakowie, Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki, Katedra Mechaniki i Wibroakustyki. W roku 2008 obronił pracę doktorską pt. „Falkowa funkcja przejścia w analizie drgań układu narzędzie ręczne – ręka operatora”. Autor lub współautor 15 publikacji oraz monografii „Nowoczesne metody badania procesów wibroakustycznych – część II” Jego zainteresowanie zawodowe oscylują wokół analizy sygnałów akustycznych jak i drganiowych z naciskiem na analizę sygnałów niestacjonarnych. Muzyk z zamiłowania (gitarzysta).
Jacek Grudzień ur. w 1961 roku w Warszawie
Zadebiutował na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" w 1983r. W tym czasie studiował na warszawskiej Akademii Muzycznej kompozycję w klasie prof. Włodzimierza Kotońskiego i improwizację fortepianową w klasie Szabolsca Esztenyi'ego.W 1986 wyjechał do Londynu na podyplomowe stypendium ufundowane przez Witolda Lutosławskiego.W roku 1988 został laureatem Konkursu Młodych Kompozytorów Polskich, a w 1995 Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego na Gitarę Klasyczną. W 2003 jego utwor „Ad Naan” otrzymal rekomendacje na Miedzynarodowej Trybunie Kompozytorow w Wiedniu.Jego zainteresowania kompozytorskie obejmuja rowniez muzyke filmową i teatralną.Współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia.