Już ponad ćwierć wieku minęło od śmierci wokalisty i barwnego showmana Freddiego Mercury’ego, lecz jego muzyka jest wciąż żywa. Freddie zmieniał i łamał stereotypy, ale też muzyka Queen nie daje się zaszufladkować do jednego, tradycyjnego gatunku. Być może dzięki temu Queen zawdzięcza popularność na całym świecie, w każdym pokoleniu i kulturze.
|
Złote Lwy, FPFF w Gdyni 2018, wygrana w kategorii: Najlepsze Zdjęcia dla Jakuba Kijowskiego, Najlepszy Debiut Reżyserski dla Agnieszki Smoczyńskiej, Nagroda Specjalna – Kryształowa gwiazda Elle, Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych
W Polsce co roku epizod fugi dysocjacyjnej dotyka kilkadziesiąt tysięcy osób. Film „Fuga” stawia pytania o tożsamość, o to, co o niej decyduje: my sami czy nasze otoczenie? Co byśmy zrobili gdybyśmy się obudzili pewnego dnia jako tabula rasa?
Alicja nie pamięta przeszłości, nie wie kim jest. Kiedy po dwóch latach od zniknięcia zostaje odnaleziona przez rodzinę, nie chce wracać do dawnego, zapomnianego życia. Nie pamięta miłości do męża i synka. Z czasem do Alicji wracają urywki wspomnień, tworząc niewyraźny i niepokojący obraz tajemnicy – tego co zdarzyło się w przeszłości. Co jest tą tajemnicą? Czy rodzące się uczucia do przed chwilą poznanych męża i syna pozwolą kobiecie zrozumieć przeszłość i zbudować szczęście swoje i rodziny?
|
Oni są u władzy. Oni są cyniczni, niemoralni I zachłanni. Oni chcą uwielbienia. Oni to Silvio Berlusconi, jego świta i orbitujący wokół nich karierowicze, gotowi zrobić wszystko dla pieniędzy i politycznej chwały. Oni chcą uwieść tłumy. W świecie, gdzie najcenniejszą walutą jest młodość i seks, oni nie mają sobie równych.
Bawiąc się biografią byłego premiera Włoch, Silvio Berlusconiego – milionera i potentata medialnego – Sorrentino opowiada o zepsuciu, korupcji oraz odwiecznym mariażu seksu i władzy. A przede wszystkim o „dworze” chciwych pochlebców, jaki wyhodował wokół siebie jeden z najbardziej skompromitowanych współczesnych polityków.
|
Manaki Brothers 2018: Złota Kamera dla Najlepszego operatora Kyung-Pyo Hong, Cannes 2018: Nagroda FIPRESCI dla Chang-dong Lee, Nagroda "Vulcain de L'Artiste-Technicien" dla Jum-hee Shin, Koreański kandydat do OSCARÓW 2019 w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.
Prezentowany w Konkursie Głównym 71. MFF w Cannes i wyróżniony nagrodą FIPRESCI, nowy film wybitnego koreańskiego reżysera Chang-donga Lee, który specjalnie dla tego projektu powrócił z emerytury. Scenariusz jest luźną adaptacją opowiadania "Spalenie stodoły" Harukiego Murakamiego. Film jest także wyraźnym ukłonem w kierunku Williama Faulknera, który w 1939 roku również napisał opowiadanie zatytułowane “Spalenie stodoły”. Reżyser wraz ze współscenarzystą Jung-mi Ohem, z którym zwykle pracuje, wpletli w tę z pozoru nieskomplikowaną opowieść wiele różnych podtekstów i subtelnych aluzji do obu opowiadań.
|
MFF 2018 w Wenecji: Nagroda Katolickiej Organizacji Kinematografii i Sztuki Audiowizualnej (SIGNIS) dla Alfonso Cuarón, Złoty Lew za Najlepszy film dla Alfonso Cuarón.
"ROMA" to najbardziej osobisty z dotychczasowych filmów nagrodzonego Oscarem reżysera i scenarzysty Alfonso Cuaróna ("Ludzkie dzieci", "I twoją matkę też"). Opowiada historię Cleo (Yalitza Aparicio), młodej służącej pracującej w zdominowanej przez klasę średnią dzielnicy Roma w mieście Meksyk. Cuarón pisze tym filmem pełen artyzmu i miłości list do kobiet, które go wychowały, oraz maluje żywy i poruszający obraz domowych napięć i zmian hierarchii społecznej na tle politycznego chaosu lat 70.
|
Najnowsze dzieło nominowanego do Oscara Ciro Guerry („W objęciach węża”) oraz jego żony, Cristiny Gallego to opowieść o początkach kolumbijskiego handlu narkotykowego, powiązana z historią rdzennej społeczności Indian Wayúu. Chciwość, rywalizacja między gangami, namiętność i honor – to one stawiają pod znakiem zapytania tradycyjne wartości przekazane przez przodków. Kolumbia, przełom lat 60. i 70. ubiegłego wieku. Podczas plemiennego obrzędu wchodzenia w dorosłość Zaida (Natalia Reyes) wykonuje tradycyjny taniec, którym kusi potencjalnego kandydata na męża - Rapayeta (José Acosta). Jednak Ursula (Carmiña Martínez), stojąca na czele klanu, stawia młodemu Rapayetowi wysoką cenę, jaką ten ma zapłacić za Zaidę. Rapayet szuka sposobu na szybkie zdobycie pieniędzy…
|
Film Independent 2019 : Nominacja w kategorii Najlepsze Zdjęcia, zwycięzca w kategorii Nagroda im. Roberta Altmana.
Amerykańska tancerka Susie Bannon (Dakota Johnson), udaje do Berlina, aby rozpocząć naukę w tamtejszej, prestiżowej szkole baletu. Jej przyjazd zbiega się w czasie z tajemniczym zniknięciem Patricii (Chloe Grace Moretz) jednej z wychowanek akademii. Susan, czyniąca niesamowite postępy pod okiem ekscentrycznej dyrektor artystycznej szkoły – Madame Blanc (Swinton), szybko zaprzyjaźnia się z inną tancerką Sarą (Mia Goth). Kiedy w szkole dochodzi do kilku mrożących krew w żyłach incydentów, obie dziewczyny zaczynają nabierać podejrzeń, co do prawdziwej natury akademii. Wkrótce Susie pozna jej największy, mroczny sekret.
|
Trzy krótkie filmy, a emocji i wrażeń tyle, że spokojnie można by było obdzielić nimi kilka długich metraży. W Users Jakuba Piątka przypadkowe spotkanie w Internecie chłopaka i dziewczyny przeradza się w elektryzujący, emocjonalny pojedynek, w którym bohaterowie zaczną przekraczać własne granice. W filmie Relax znana ze świetnych filmów dokumentalnych Agnieszka Elbanowska odświeża najlepsze tradycje polskiej komedii spod znaku Misia i Rejsu, otwierając przed nami podwoje prowincjonalnego domu wczasowego, który przygotowuje się na przyjęcie uchodźców. Zaś tytułowy Jerry, wiejski cudotwórca z filmu Romana Przylipiaka to postać z pogranicza dramatu i komedii – jego losy poznajemy w surrealistycznej, docenionej na światowych festiwalach opowieści w stylu Roya Anderssona z fenomenalnymi rolami Sebastiana Łacha i Justyny Wasilewskiej.
|
Sundance 2018: Zwycięzca Nagrody Festiwalowej w kategorii Najlepsze zdjęcia w dramacie zagranicznym dla Christiana Freia i Maxima Arbugaeva.
Film przygląda się trudnemu i pełnemu niebezpieczeństw życiu tzw. „łowców mamutów” na Wyspach Nowosyberyjskich, na dalekiej północy Syberii. Zdarza się, że łowcy znajdują praktycznie całkowicie zachowane ciało mamuta, z sierścią, płynną krwią oraz mięsem podjadanym przez lisy polarne. Takie odkrycia działają jak magnes na rosyjskich i południowokoreańskich naukowców prowadzących zaawansowane badania nad klonowaniem. Poszukują oni komórek mamuta z możliwie najlepiej zachowanym DNA. Chcą przywrócić mamuta włochatego do życia, na modłę „Parku Jurajskiego” i wskrzesić go jako gatunek. A to dopiero początek.
|
KFF 2018: wygrana w kategorii: Nagroda Publiczności, Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez KIPA dla Anny Kępińskiej i Macieja Kubickiego, Srebrny Lajkonik - Najlepszy film dokumentalny, Srebrny Róg - Dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego.
Rosjanka Margarita Mamun trenuje gimnastykę artystyczną. Film przedstawia decydujący rok w jej życiu: Margarita stoi przed unikalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro i zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Dziewczyna jest wykończona wielogodzinnymi treningami, udziałem w różnych zawodach i rozłąką z bliskimi. W przygotowaniach do Igrzysk pomagają jej dwie trenerki, reprezentujące różne podejścia do sportowego sukcesu i wchodzące z bohaterką w odmienne relacje. Film w emocjonalny sposób opowiada o psychicznych kosztach, jakie niesie ze sobą uprawianie wyczynowego sportu. Pokazuje, jak dążenie do mistrzostwa łączy się z brutalnym hartowaniem charakteru zawodniczki.
|
FPFF w Gdyni 1990 - Nagroda Główna Festiwalu: Złote Lwy Gdańskie za najlepszy film, Janusz Gajos za pierwszoplanową rolę męską, Zygmunt Konieczny za muzykę, Nagroda Dziennikarzy.
Zbliża się koniec komunizmu w Polsce. W kinie "Wolność" trwa projekcja nowegopolskiego filmu. Seans przerywa niezwykłe wydarzenie. Zbuntowani aktorzy nie chcą dalejgrać fałszywych, ogłupiających ról. Rozpoczynają prywatne rozmowy, wciągają w nie publiczność. Wokół kina gromadzą się ludzie. Władze zastanawiają się,co począć w tej skomplikowanej sytuacji.Na miejsce wysyłają cenzora (w rej roli Janusz Gajos), niegdyś poetę, krytyka literackiego i dziennikarza.
|
Klara otrzymuje od ojca chrzestnego złotą nić prowadzącą do tajemniczego świata, gdzie znajduje się magiczny klucz. Jednak ten cenny przedmiot zostaje jej wykradziony. Chcąc go odzyskać dziewczyna musi przemierzyć niezwykłe krainy – Kwiatów, Słodyczy, Śnieżynek i Zabawy. W niebezpiecznej podróży towarzyszy jej dzielny żołnierz Filip. Aby przywrócić ład i porządek w magicznym świecie, Klara będzie musiała się wykazać nie tylko mężnym sercem, ale też rozwagą, odpowiedzialnością i mądrością.
|
Nawet mała stopa Yeti jest większa od ludzkiej. O wiele, wiele większa. Co zrobić, kiedy nadepnie się wielkiemu futrzakowi na odcisk? Młody, niezwykle dociekliwy naukowiec Simon oraz szukająca przygód detektyw Nelly wyruszą w podróż w najwyższe góry świata, żeby się o tym przekonać. Celem ich misji będzie odnalezienie legendarnego stwora. Drogę ma im wskazać zaszyfrowany pamiętnik pewnego zaginionego odkrywcy i kłapiący ciągle dziobem, wesoły ptak Jazzman. Czy Simon i Nelly rozszyfrowują pamiętnik? Czy uda im się spotkać włochate stwory z wielkimi stopami? I wreszcie, czy straszny Yeti jest naprawdę taki straszny?
W filmie gościnnie wystąpił himalaista Adam Bielecki, który użyczył głosu jednej z postaci.
|