ŁAŹNIA 2 KINOPASJA | Twarz

Cykl KinoPasja jest serią projekcji filmowych połączonych z dyskusją prowadzoną przez najlepszych trójmiejskich filmoznawców.
 


24 kwietnia 2018 roku (wtorek) o godzinie 18.00 serdecznie zapraszamy na projekcję filmu Małgorzaty Szumowskiej – ,,Twarz”. Najnowszą produkcję reżyserki popularnych i szeroko komentowanych filmów (m.in. ,,Sponsoringu”, ,,W imię…” czy ,,Body/Ciało”) nagrodzono prestiżowym Srebrnym Niedźwiedziem na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie – Berlinale (2018). Przed rozpoczęciem seansu wykład wygłosi oraz po zakończeniu projekcji poprowadzi dyskusję – prof. UG, dr hab. Krzysztof Kornacki, kierownik Katedry Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
 
 
 
,,Twarz", reż. Małgorzata Szumowska
 
 
 
KinoPort
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA 2 w Nowym Porcie
ul. Strajku Dokerów 5
Gdańsk - NOWY PORT
Kasa biletowa: (58) 5000 232
 
24 kwietnia 2018 r., godz. 18.00
Wstęp: 10 zł
 
 
TWARZ
2017 | 91’ | Polska | reż. Małgorzata Szumowska
 
Współczesna baśń o człowieku, który stracił twarz w wypadku. Po nowatorskiej operacji wraca do rodzinnej miejscowości, ale ludzie nie wiedzą, jak go traktować. Staje się dla nich kimś obcym. Fabuła filmu zainspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami, które miały miejsce w Polsce – budową największego na świecie pomnika Chrystusa Króla Polski w Świebodzinie i pierwszą w historii Centrum Onkologii w Gliwicach transplantacją twarzy w celu ratowania życia pacjenta. Ale to jedynie tło wydarzeń. Główny nacisk położony jest na stawianie pytań o tożsamość. Kim się jest, mając cudzą twarz? Bohater nosi w sobie wiele niewiadomych, staje przed czymś nieznanym, trudnym, niepokojącym. Nie wie, co go czeka, a przecież jego życie – mimo tego, że zawsze wyróżniał się wyglądem – było z góry zaplanowane. To wszystko przeraża i przerasta Jacka, który stara się zachować wiarę w drugiego człowieka i w to, że wszystko się ułoży. Jest prostym człowiekiem i chce przede wszystkim żyć i kochać, bo dostał od życia drugą szansę. 
 
 

 
Twórcy o filmie:
Michał Englert // współautor scenariusza, autor zdjęć, producent

,,Już na etapie pisania scenariusza, chcieliśmy z Małgośką, żeby ta historia miała charakter przypowieści, takiego współczesnego mitu, a nawet trochę baśni. Między innymi, stąd decyzja, żeby akcję osadzić na południu Polski w paśmie niewysokich, ale dzikich i tajemniczych gór. Było to tym bardziej ważne, że historia opowiada, w jakimś sensie, o związku człowieka z naturą, miejscem urodzenia i jego kulturowymi korzeniami, obyczajowością. Jednocześnie, w tym malowniczym krajobrazie opowiadamy dość gorzką, nie tylko naiwnie romantyczną historię. Przyszła mi do głowy myśl, żeby użyć starych, miechowych obiektywów ze specyficzną strefą ostrości. Taki zabieg, ryzykownie kieruje percepcję widza na konkretne elementy w kadrze. Jest w tym jakieś zakrzywienie, przeskalowanie, ale wydawało mi się, że może to wspomóc narrację o jakiejś dystorsji, deformacji, subiektywności patrzenia, a idąc dalej o dysfunkcji w relacjach ludzkich i społeczeństwa. Jak można zauważyć, w niektórych scenach ten margines percepcji jest większy, w innych drastycznie się zawęża. Dodatkowo, miałem skojarzenie z książkami dla dzieci, w których otwiera się stronę i nagle „wyrastają" zamek i drzewa z papieru. Człowiek wydaje się mieć wtedy specyficzne miejsce w takiej skali – stajemy się mali niemal jak z bajki o Guliwerze.
Jak zawsze, trudno się mówi o obrazach, bo każdy pewnie widzi coś innego, a ilość moich inspiracji jest czasowo-przekrojowa, nie miało by sensu podsuwać tu tropów interpretacji, bo mam nadzieję, że każdy odczyta to jak coś nowego. Z pewnością z Małgośką, tak właśnie chcieliśmy opowiedzieć tę historię – w nowy dla nas sposób, mam nadzieję, że mimo zamierzonej w nim naiwności, nieoczywisty i bezpretensjonalny... więc dla jednych nasz filmowy pomnik, to będzie współczesna wieża Babel, a dla innych coś kompletnie innego. I niech tak zostanie”.
 
Prasa zagraniczna o kinie Małgorzaty Szumowskiej:

,,Szumowska posługuje się motywem katolicyzmu w swoich filmach tak, że musi on budzić kontrowersje. Ale chyba tylko w Polsce” (Alissa Simon, ,,Variety”).
 
,,Szumowska to wiodąca postać świata filmu w Polsce, najbardziej rozpoznawalna i doceniona polska reżyserka na arenie europejskiej. Jej kino – w odróżnieniu od starszego pokolenia filmowców – bada kondycję współczesnego człowieka w oderwaniu od polityki czy gospodarki kraju. To ciekawe, autorskie i bardzo cenne spojrzenie, które zresztą z biegiem czasu wyostrza się i nabiera głębi” (Blog Sydney Levine).
 
Fragment wywiadu z reżyserką:

Stawiacie z Michałem Englertem – autorem zdjęć i współautorem scenariusza – pytania o znaczenie pochodzenia i korzeni w życiu człowieka. Czy można powiedzieć, że w życiu Jacka rodzina, staje się jego piętnem?
Małgorzata Szumowska: To jego siła i słabość na początku. To jaki jest, to po części ich „wina” i „zasługa”. To jaki musi się stać, by przetrwać po wypadku – to też niejako wynik ich działań wobec Jacka. Rodzina ma problem, by się do nowego, innego Jacka przyzwyczaić. Matka wręcz uważa, że to nie jest ten sam Jacek, wykazując charakterystyczną dla Polaków rezerwę wobec transplantacji. To nie jest „zgodne z religią”. Także ta typowa, polska, katolicka rodzina jest raczej przekleństwem bohatera – i od niej ucieka. Jedyną osobą, która go akceptuje jest siostra. Portretujemy polską rodzinę w jakimś punkcie zwrotnym. Być może ktoś oceni tę rodzinę i stosunki w niej panujące jako negatywne, a ktoś inny uzna ją za typową rodzinę z prowincji. Ja tego nie wiem. Pewnie jest tam jakieś zakrzywienie, jakaś dysfunkcja, ale w jakiej rodzinie tego nie ma? Zresztą, to nie jest film diagnozujący polską rodzinę z prowincjonalnej Polski. To baśń o człowieku, który staje się odmieńcem – już nie tylko outsiderem – ale prawdziwym odszczepieńcem, w jakimś sensie nawet grzesznikiem.
 
Twórczyni:

Małgorzata Szumowska (ur. 26 lutego 1973 r.) – absolwentka PWSFTviT w Łodzi. Reżyserka, scenarzystka i producentka należącą do najciekawszych współczesnych polskich filmowców. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej polskich reżyserów. Laureatka wielu prestiżowych nagród: już podczas studiów filmowych jej etiudy były pokazywane w Cannes, zdobywały nagrody na całym świecie. Debiut reżyserski „Szczęśliwy Człowiek” i kolejny film „Ono” zostały nominowane do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii „odkrycie roku”. W 2008 r. zdobyła Srebrnego Lamparta na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno za film „33 sceny z życia” z udziałem Julii Jentsch. W 2009 r. pracowała jako koproducent filmu Larsa von Triera „Antychryst”. W 2011 r. zrealizowała film „Sponsoring” z udziałem Juliette Binoche, który wszedł do dystrybucji w 45 krajach świata. Był pokazywany na wielu festiwalach w tym w Berlinie i Toronto. W 2013 r. Szumowska poruszyła bardzo ważny i trudny w temat homoseksualizmu wśród księży. Za film „W imię ...” zdobyła nagrodę Teddy dla najlepszego filmu fabularnego na 63. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Film był pokazywany na wielu festiwalach na całym świecie i wszedł do kin w 25 krajach. W 2015 r. zrealizowała kolejny film, „Body/Ciało”, za który otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera na 65. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie i przypieczętowała tym samym swą silną pozycję na arenie europejskiej. W 2016 r. za ten film odebrała również Europejską Nagrodę Filmową. Małgorzata Szumowska została zaproszona do wzięcia udziału w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie jako członek jury 66. edycji festiwalu. Film „Twarz” jest jej siódmą pełnometrażową fabułą.
 
[materiały dystrybutora]

 
 
 

 
Kino "KinoPort"
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA 2 w Nowym Porcie
ul. Strajku Dokerów 5
80-544 Gdańsk – Nowy Port

Kontakt:
Mail: kinoport@laznia.pl
Kasa kina: (+48 58) 5000 232

Biuro kina: (+48 58) 5000 235
Kurator kina "KinoPort": Jacek Wachulewicz | j.wachulewicz@laznia.pl
PR i promocja, konsultacja programowa: Sylwia Kawska | s.kawska@laznia.pl
Partnerzy:
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska