Gilbert Prousch urodził się w 1943 we Włoszech, George Passmore natomiast w 1942 roku w Wielkiej Brytanii. Poznali się w 1967 roku na studiach w Central Saint Martins College of Art and Design.
Kojarzeni są z „żywymi rzeźbami” od czasu, kiedy w 1970 roku pomalowali swoje ciała złota farbą, stanęli obydwaj na stole i odgrywali pantomimę do piosenki Underneath the arches. W swoich pracach przedstawiali siebie na równi, tworzyli zgrany duet, nie faworyzowali siebie nawzajem.
Ich znakiem rozpoznawczym stały się duże kolaże wykonane z fragmentów fotografii na tle czarnej kraty. Odznaczały się bardzo wyraźną kolorystyką i w założeniu miały przypominać witraże. Najczęściej pojawiali się na tych pracach sami artyści, również kwiaty, czasem ich przyjaciele lub znaki chrześcijańskie. Początkowo stosowali żywą kolorystykę. W ostatnich pracach przeważają jednak kolory ciemne i mroczne. Lubili szokować media i opinie publiczną, przedstawiając w swoich pracach między innymi ludzkie wydzieliny, mocz, kał czy spermę. W maju 2007 roku udostępnili swoją pracę Planed do legalnego ściągania na stronie internetowej BBC. Dostępna była przez 48 godzin i jeśli ktoś w tym czasie ściągnął tą pracę, mógł ją sobie wydrukować, powiesić na ścianie i mówić, że ma w domu oryginalną pracę Gilberta i George’a.
Gilbert i George uczestniczyli w wystawie Documenta w Kassel w latach 1972, 1977, 1982. W 1986 duet otrzymał prestiżową nagrodę Turnera przyznawaną w dziedzinie sztuk plastycznych przez Tate Britain (dawna Tate Gallery). Wspólnie uczestniczyli w wielu ważnych wystawach zbiorowych, m.in. na Biennale w Wenecji (2005), a także prezentowali swoje prace na licznych wystawach indywidualnych w najbardziej prestiżowych galeriach na całym świecie, m.in. w Whitechapel Art Gallery, Londyn (1971-1972), National Gallery, Pekin (1993), Shanghai Art Museum (1993), Stedelijk Museum, Amsterdam (1995-1996), Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (1998), Serpentine Gallery, London (2002), Kunsthaus Bregenz (2002), Kestnergesellschaft, Hanower (2004-2005) i White Cube Gallery w Londynie (2009 i 2012).
Od listopada 2011 do lutego 2012 roku Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia prezentowało wystawę artystów Jack Freak Pictures.
Seria Jack Freak Pictures to największy cykl obrazów, jaki Gilbert & George stworzyli w swojej dotychczasowej karierze. Według Michaela Bracewella, brytyjskiego dziennikarza i krytyka sztuki, to monumentalne w rozmiarach dzieło, składające się z tematycznych epizodów i motywów sharmonizowanych z nastrojem, podszyte jest intensywnym ładunkiem emocjonalnym. Jednak jeden wizualny element – czerwono-biało-niebieska flaga brytyjska, nazywana „Union Jackiem”, sama w sobie będąca abstrakcyjnym, geometrycznym wzorem – dominuje nad całym cyklem barwnych, a zarazem niepokojących obrazów. Krzykliwy, wręcz zabawny symbol, bezbłędnie rozpoznawalny w przestrzeni międzynarodowej, rezonuje na miriadach społeczno-kulturowych częstotliwości wraz ze wszystkimi swoimi znaczeniami, począwszy od narodowej dumy i ceremoniału po popkulturową obojętność i obywatelskie nieposłuszeństwo. Jego historyczna i symboliczna obecność jest jednocześnie sercem i kręgosłupem cyklu Jack Freak Pictures, projektu ikonicznego, dwuznacznego i absurdalnego..
Obaj artyści mieszkają i pracują w Londynie.