Film odtwarza przebieg tajnej misji emisariusza Narodowego Kościoła Islandii, który przybywa do probostwa położonego u podnóża lodowca Snæfellsjökull, aby sporządzić raport na temat odbywających się tam niepokojących praktyk religijnych. Obraz Guðný Halldórsdóttir jest adaptacją satyrycznej książki, napisanej przez jej ojca, Halldóra Kiljana Laxnessa. Islandzki noblista w swojej powieści ośmiesza m.in. lokalne wierzenia w elfy, fascynacje nowymi ruchami religijnymi, wyspiarski nacjonalizm oraz iberoamerykańską poetykę realizmu magicznego. Wszystko to ukazano zaś w oparach absurdalnego żartu, który - pomimo upływu lat - wdzięcznie ukazuje specyfikę islandzkiego poczucia humoru.
Dzieci
(Börn) 93 min., Islandia 2006
reż.: Ragnar Bragason; scen.: R. Bragason, Nína Dögg Filippusdóttir, Gísli Örn Garðarsson, Ólafur Darri Ólafsson; zdj.: Bergsteinn Björgúlfsson; wyk.: Gísli Örn Garðarsson, Nína Dögg Filippusdóttir, Ólafur Darri Ólafsson, Andri Snær Magnason, Hanna María Karlsdóttir
Fabuła filmu skupia się na historiach trzech osób: chorego psychicznie Marino, pozostającego w konflikcie z prawem Garðara oraz jego byłej żony, która samotnie wychowuje ich syna, Gudmunda. Podobnie jak w debiutanckim filmie „Fíaskó”, losy bohaterów Bragasona łączą się ze sobą. I choć fabuła w tym przypadku nie posiada tak wyraźnie zarysowanego zamknięcia, to proces niełatwego konstruowania jej misternie splątanych wątków znów utwierdzi widzów w przekonaniu, że życiem głównych bohaterów rządzą tajemnicze siły.
Dzieci natury
(Börn náttúrunnar) 85 min., Islandia 1991
reż.: Friðrik Þór Friðriksson; scen.: F. Þór Friðriksson, Einar Guðmundsson; zdj.: Ari Kristinsson; wyk.: Bruno Ganz, Egill Ólafsson, Sigríður Hagalín, Tinna Gunnlaugsdóttir, Rúrik Haraldsson
W swoim drugim pełnometrażowym filmie fabularnym Friðriksson porusza do dziś niezbyt popularny w kinematografii temat, jakim jest miejsce, rola oraz status społeczny starych ludzi w społeczeństwie konsumpcyjnym. Þorgeir (Gísli Halldórsson) i Stella (Sigríður Hagalín) uciekają z domu opieki, aby po raz ostatni w życiu poczuć wolność. Marzeniem kobiety jest pochówek w „dzikiej” ziemi. Fabuła filmu kilkakrotnie ociera się o sferę sacrum, nawiązując między innymi do dawnych islandzkich wierzeń oraz symboliki chrześcijańskiej.
Fiasko
(Fíaskó) 92 min., Islandia 2000
reż. i scen.: Ragnar Bragason; zdj.: August Jakobsson; wyk.: Margrét Ákadóttir, Silja Hauksdóttir, Ólafur Darri Ólafsson, Eggert Þorleifsson, Róbert Arnfinnsson
W obrazie użyto formuły wielowątkowej opowieści. Jednym z bohaterów filmu jest dwulicowy pastor, z zapałem wydający pieniądze swoich parafian na seksualne igraszki z prostytutkami. Niesfornego duszpasterza będzie próbowała wyciągnąć z poważnych kłopotów jego rezolutna gosposia, której losy są tematem drugiego wątku filmu. Kolejnymi intrygującymi postaciami są tutaj: samotny emeryt, marzący o romansie z chorującą na chorobę Alzheimera podstarzałą gwiazdą kina oraz jego uwikłana w miłosny trójkąt wnuczka. Bragason w mistrzowski sposób splata ze sobą historie ludzi, bawiąc się ich przeznaczeniem.
Gnarr
(Gnarr) 93 min., Islandia 2010
reż.: Gaukur Úlfarsson; zdj.; Bjorn Ofeigsson; wyk.: Jón Gnarr
Obraz Úlfarssona śledzi poczynania kontrowersyjnego aktora komediowego i performera Jóna Gnarra. Prześmiewcza kampania powołanej przez niego do życia Najlepszej Partii (Besti flokkurinn) zaczęła się od organizowanych przez bohatera filmu happeningów, kąśliwie kpiących z polityków. Kamera towarzyszy Gnarrowi i jego najbliższym współpracownikom w czasie pracy nad prowokacyjną akcją wyborczą, równocześnie demaskując manipulacyjne techniki, które towarzyszą tego typu działaniom. Z czasem prowokacyjne działania „ugrupowania dowcipnisiów” zaczynają nabierać coraz poważniejszego charakteru. Wkrótce tytułowy bohater będzie musiał dokonać poważnego wyboru.
Ingaló
(Ingaló) 96 min., Islandia 1992
reż. i scen.: Ásdís Thoroddsen; zdj.: Tahvo Hirvonen; wyk.: Sólveig Arnarsdóttir, Haraldur Hallgrimsson, Þráinn Karlsson, Guðný Helgadóttir, Þorlákur Kristinsson
Nakręcony na taśmie 16mm film jest udanym debiutem fabularnym Ásdís Thoroddsen, pokazywanym między innymi na festiwalu w Cannes. Wykształcona w Niemczech reżyserka zrealizowała surowy obraz przedstawiający życie na islandzkiej prowincji, gdzie nie ma miejsca dla ousiderów i marzycieli, zwłaszcza gdy taka rola przypada młodym kobietom. Mieszkająca w małej miejscowości bohaterka ochoczo bierze udział w bójkach z mężczyznami, samotnie wyrusza kutrem na połowy i podkochuje się w starszym od siebie Skúlim. Za swoim ukochanym podąży nawet do rybackiego piekła, przyłączając się do męskiej załogi trawlera „Matthildur”.