ŁAŹNIA 2 2013 - TRYPTYK RAJ
TRYPTYK: RAJ
 
„Raj: Miłość” to pierwsza część filmowej trylogii reżysera, którą scala tytuł „Raj”. Seidl pracował nad nią przez cztery lata, kręcąc ponad 80 godzin zdjęciowego materiału. Pierwotnie stanowić ona miała jedną całość, ale ostatecznie reżyser zdecydował się na podzielenie wielogodzinnej fabuły na trzy części, których tytuły (Miłość, Wiara, Nadzieja) pochodzą od tytułu sztuki z 1932 roku „Wiara, nadzieja, miłość” (Glaube, Liebe, Hoffnung) austriackiego pisarza Ödöna von Horvátha, jednego z ulubionych pisarzy Seidla.
 
Ulrich Seidl  to austriacki reżyser filmowy, scenarzysta i producent. Jest twórcą głównie filmów dokumentalnych, ale to tryptyk „Raj” przyniósł mu największy rozgłos. Znany jest z mrocznych, niepokornych i bezkompromisowych obrazów, często poruszających kontrowersyjną tematykę.

Jak mówił w jednym z nielicznych wywiadów - "Żyjemy w świecie pozorów, gdzie wszyscy kryją się za uśmiechniętymi maskami. A ja zastanawiam się, z czego oni się tak śmieją. Moje filmy rozdrapują tę fasadę, próbując przyjrzeć się temu, co się kryje głębiej".
 
Fot. Plik udostępniony jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0, źródło
 
PROGRAM:

20.09.2013, godz. 19.45 Raj: Nadzieja
21.09.2013, godz. 15.00 Raj: Miłość, godz. 17.15 Raj: Wiara, godz 19.45 Raj: Nadzieja
22.09.2013, godz. 18.00 Raj: Nadzieja
25.09.2013, godz. 18.00 Raj: Nadzieja
26.09.2013, godz. 19.45 Raj: Nadzieja
 
OPISY FILMÓW:
 
Raj: Nadzieja
2013 I 90’ I Austria, Francja, Niemcy I reż. Ulrich Seidl
 
Trzynastoletnia Melanie spędza wakacje w austriackich Górach Wechsel na obozie dla otyłych nastolatek. Jej matka Teresa wyjechała do Kenii w poszukiwaniu „beach boysów”, a dewocyjnie wierząca ciotka Anna Maria szerzy katolicyzm chodząc z misją po domach. Pod opieką wytatuowanego trenera i smukłego dietetyka Melanie stara się zrzucić zbędne kilogramy.
 

W dzień uprawia sport, pilnuje diety i potajemnie podjada słodycze. W nocy upija się klubie i pali papierosy, a potem do rana plotkuje z koleżanką o seksie. Dbając o ciało, budzi w sobie kobiecość i zakochuje się w starszym o 30 lat przystojnym lekarzu. Za wszelką cenę stara się go uwieść. Naiwne uczucie stopniowo przybiera na sile i staje się obsesją zdesperowanej trzynastolatki. Odkrywając własną seksualność, Melanie rozbudza w sobie pożądanie. Czy uda jej się zdobyć obiekt swoich uczuć? (opis dystrybutora)

Raj: Wiara
2012 I 113’ I Austria, Francja, Niemcy I reż. Ulrich Seidl

MFF w Wenecji Nagroda CinemAvvenire - Najlepszy film konkursowy Ulrich Seidl
MFF w Wenecji Nagroda Specjalna Jury - Zwycięzca Ulrich Seidl
 
Dla Anny-Marii, technika rentgenologa, raj jest tam, gdzie Jezus. Kobieta poświęca każdą swoją wolną chwilę na pracę misjonarską, chcąc przywrócić Austrię na ścieżkę wiary. Podczas codziennych pielgrzymek ulicami Wiednia, Anna-Maria z figurą Marii Dziewicy w rękach, puka od drzwi do drzwi. Pewnego dnia, po latach nieobecności, do domu powraca jej przykuty do wózka inwalidzkiego mąż - muzułmanin egipskiego pochodzenia. Kłótnie małżonków zaczynają wypierać modlitwy i pieśni religijne. W filmie "Raj: wiara" Ulrich Seidl pokazuje kolejne etapy drogi krzyżowej, jaką jest małżeństwo i niespełnioną tęsknotę za prawdziwą miłością. (opis dystrybutora)
 
 
 
Raj: Miłość
2012 I 120’ I Austria, Francja, Niemcy I reż. Ulrich Seidl

Nagroda Specjalna na MFF w Wenecji 2001
 
Tytułowy „raj” to okolice nadmorskich kurortów w Kenii, gdzie Europejki w średnim wieku udają się na poszukiwanie tzw. „beach boysów”, czyli młodych Afrykańczyków, którzy za pieniądze spełniają ich seksualne fantazje. Dla osamotnionej Teresy, matki dojrzewającej nastoletniej córki, to wymarzone miejsce na huczne spędzenie pięćdziesiątych urodzin. Decyzję podejmuje bez wahania. Zostawia pod opieką córkę i jedzie na wakacje do kenijskiego kurortu z nadzieją na znalezienie miłości i przeżycie seksualnej historii swojego życia.
 

Rzeczywistość okazuje się jednak daleka od rajskiego ideału. Wędrując od plaży do plaży z nadzieją na znalezienie prawdziwego uczucia, zmieniając kolejnych ciemnoskórych kochanków, przeżywa jedno rozczarowanie za drugim. Tracąc wrażliwość i stopniowo pozbywając się złudzeń dochodzi do gorzkiego wniosku – na kenijskich plażach miłość nie jest wcale wymarzonym rajem, lecz płatną transakcją, która staje się zakamuflowaną formą prostytucji. (opis dystrybutora)
 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska