Artystka performansu, założycielka Franklin Furnace Archive, Inc., instytucji, która od 1976 roku prezentuje i archiwizuje sztukę efemeryczną: książki artystów i inne międzynarodowe dzieła powstałe po 1960 roku; instalacje efemeryczne; performans art.
Podczas dwudziestej rocznicy działalności Franklin Furnace otwarto stronę internetową organizacji, www.franklinfurnace.org, która stałą się ich wizytówką. W 1998 roku Franklin Furnace zaprezentowała swój pierwszy program „żywej sztuki w Internecie”. Według niego cyberprzestrzeń pozwala na taką samą wolność wyrazu, jaką dawała galeria Franklin Furnace na Dolnym Manhattanie w latach siedemdziesiątych. Na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat, Franklin Furnace zaprezentował 1.832 wydarzenia kulturalne w realnej rzeczywistości oraz w cyberprzestrzeni. Martha Wilson wypowiada się na temat książki, jako formy artystycznej, na temat performans art oraz „zmiennej sztuce mediów”.
W latach 2003-2006, była redaktorem specjalnym magazynu „Leonardo”. Zajmowała się obszernymi działami na temat live art i nauki w Internecie. Jej działania obejmowały wystawy, publikacje, kursy i pedagogiczne pomoce naukowe dotyczące ruchu artystycznego i filozofii, którą znamy pod nazwą Postmodernizm.
Wykształcona w zakresie literatury angielskiej, wykładała w Nova Scotia College of Art and Design (Wyższa Szkoła Sztuki i Projektu Nova Scotia). Tam zafascynowała się połączeniem tekstu z obrazem. W 1974 roku przeprowadziła się do Nowego Jorku. Pracowała w Harry N. Abrams, Inc., wydawcy Artbook, próbując połączyć zainteresowania sztuką i literaturą. Jako artystka, w 1978 roku założyła i brała udział w projekcie DISBAND (w składzie: Ilona Granet, Donna Henes, Ingrid Sischy i Diane Torr). Była to typowo żeńska, feministyczna grupa punk rockowa, w której żadna z członkiń nie potrafiła grać na żadnym instrumencie.
Odkąd DISBAND rozpadł się w 1982, Martha Wilson występowała pod pseudonimami Alexander Haig, Nancy Reagan, Barbara Bush i Tipper Gore. Wiosną 2008 roku odbyła się jej pierwsza samodzielna wystawa w galerii Mitchell Algus w Nowym Jorku, zatytułowana „Martha Wilson: Photo/Text Works, 1971-74.” („Martha Wilson: fotografie i dzieła pisane, 1971-74”).