ŁAŹNIA 1 2012 - CISZA TO...

5 września 2012, godz. 17:00

Prowadzenie: Krzysztof „Arszyn” Topolski 

Warsztaty słuchania i tworzenia dźwięków w dniu 100 rocznicy urodzin Johna Cage.

W 1951 roku awangardowy kompozytor amerykański John Cage odwiedził komorę bezechową na Harvard University. Według późniejszych relacji  spodziewał się usłyszeć ciszę, a rozpoznał dwa dźwięki : jeden niski a drugi wysoki. Inżynierowie obsługujący komorę wyjaśnili, że niski dźwięk to odgłosy płynącej krwi, a dźwięk wysoki, generowany jest podczas pracy systemu nerwowego.

Wizyta ta okazał się główną obok, białych obrazów Roberta Rauschenberga, inspiracją dla stworzenia jednej z najbardziej znanych i przełomowych kompozycji w historii muzyki - utworu 4'33".

Podczas mojej praktyki i pracy ze słuchaniem oraz prowadząc warsztaty odkryłem, że utwór ten stanowi doskonałe ćwiczenie pogłębiające świadomość akustyczną. Kompozycja w naturalny sposób kieruje uwagę zarówno słuchacza jak i wykonawcy na otoczenie dźwiękowe, w którym jest "grana". Utwór ten można z powodzeniem potraktować jako rodzaj ćwiczenia w słuchaniu. To właśnie uczynimy podczas warsztatów w CSW Łaźnia. Przypomnimy twórczość Johna Cage wykonując utwór 4' 33'' - graniczny punkt rozwoju muzyki i sztuki dźwiękowej, traktując go jako wstęp do dalszych ćwiczeń akustycznych. Przeprowadzimy także serię innych praktyk inspirowanych nurtem soundscape oraz akustyczną ekologią, a wszystko to dokładnie w dniu 100 rocznicy urodzin kompozytora.

Kompozycja 4'33" jako performatywne działanie na polu słuchania może stanowić doskonałe wprowadzenie w tematykę Krajobrazu Akustycznego i Akustycznej Ekologii R. Murraya Shafera (obaj kompozytorzy spotykali sie i darzyli uznaniem)

Idea akustycznej ekologii została stworzona rozwiajana od połowy lat 60 XX wieku przez kanadyjskiego kompozytora R. Murray’a Schafer oraz jego zespół badawczy “World Soundscape Project”. Według Schaefera otoczenie dźwiękowe jest “zanieczyszczone”, a przyzwolenie kultury zachodu na bezwzględny prymat postrzegania wizualnego hamuje wrażliwość na dźwięk. Centrum koncepcji ekologii akustycznej stanowi idea środowiska jako utworu muzycznego. Według Shafera poznanie i zbadanie stanu otaczającego krajobrazu dźwiękowego jest etapem prowadzącym do późniejszego świadomego twórczego jego kształtowania. Przekomponowania "wielkiej kompozycji muzycznej świata". Warsztaty słuchania i tworzenia dźwięków wpisują się w propagowaną przez tego kompozytora działalność artystyczną i edukacyjną, która w dłuższej perspektywie doprowadzić ma do przewartościowania nawyków percepcyjnych.

Podczas warsztatów będziemy uczyć się słuchać lub może  –  widzieć uszami.  Uczestnicy będą rozpoznawać dźwięki, poznają świat szmerów i hałasów, które nas otaczają. Wezmą udział w ekologicznych zabawach akustycznych związanych z dźwiękiem, własnym głosem i ciałem w przestrzeni. Dowiedzą się, czy możliwy jest ruch bez dźwięku i zbadają czy istnieje cisza. Zaproponowane zostaną ćwiczenia pogłębiające umiejętność słuchania otoczenia dźwiękowego i aktywizujące świadomość codzienności akustycznej . Element warsztatów  będzie wprowadzenie w praktykę spacerów ze słuchaniem tzw. spacerów dźwiękowych, oraz realizacji prostych nagrań terenowych.

 

 

 

 

Uwaga! Zgłoszenia udziału w warsztacie prosimy wysłać na adres: dzwiekowiska@laznia.pl  do dnia 30 sierpnia 2012. Warsztaty przeznaczone są dla młodzieży w wieku szkolnym i studentów.

 

 

 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska