ŁAŹNIA 2 2013 - Artyści wyłonieni w ramach otwartego naboru na rezydencje artystyczne
Sigbjorn Bratlie
Pobyt studyjny: 23.04-07.05.2013
Pobyt rezydencyjny: październik, listopad 2013
 
 



Sigbjorn Bratlie, artysta norweski łączący w swoich projektach klasyczne techniki plastyczne oraz współczesne środki wyrazu. Do swojej pracy podchodzi koncepcyjnie i analitycznie, tworząc zarazem fikcyjne narracje. Kluczowa dla niego jak sam podkreśla jest postać ‘artysty jako antybohatera’, desperacko starającego się stworzyć przełomowe i głęboko poruszające dzieło. Strategia ta pozwala Sigbjornomi podejść do wielu zagadnień ze szczyptą humoru, spoglądając na sprawy istotne z nieoczekiwanej perspektywy.
Czas pomiędzy wizytą studyjną a dwu miesięcznym pobytem rezydencyjnym, Sigbjorn spędzi na uczeniu się języka polskiego: wymowy, gramatyki, słownictwa. Zapisał się na kurs języka polskiego dla początkujących, zaopatrzył się w wiele audiobooków, został członkiem biblioteki wojewódzkiej z możliwością korzystania on-line z jej zasobów. Czas pomiędzy wizytami w Gdańsku spędzi na kolekcjonowaniu opowieści polskich emigrantów mieszkających w Norwegii. Posłużą one Sgbjornowi do stworzenia video instalacji oraz performance’u w trakcie jego pobytu rezydencyjnego w Polsce.
 
Llobet & Pons
Pobyt studyjny: czerwiec 2013
Pobyt rezydencyjny: sierpień 2013
 
 
Llobet & Pons, hiszpański kolektyw artystyczny działający gdzieś pomiędzy Barceloną a Berlinem. Tworzą instalacje, rzeźby oraz sztukę w przestrzeni publicznej. Poszukują i obrabiają przedmioty codziennej użyteczności, starając się nadać im nowe znaczenia.
Podczas swojego pobytu rezydencyjnego zamierzają odkryć ważne i charakterystyczne dla Gdańska obiekty, wzbogacając je o własne interpretacje i refleksje.
Hiszpański kolektyw fascynuje się obowiązującymi systemami, ich regułami, zasadami, ograniczeniami, logiką (często pozorną), nieomylnością, a w konsekwencji przewidywalnością, chaosem i omylnością.
Ich pełne ironii i humoru podejście do zastanej rzeczywistości pozwala na analizę, która w efekcie oferuje nowe, alternatywne funkcje przedmiotom z określonego otoczenia. Zakłócając zastane, obowiązujące normy, sugerują ich inne, odmienne oblicze.
 
 
Artyści rezydenci na zaproszenie CSW Łaźni:
 
Kamila Szejnoch
Pobyt studyjny: czerwiec 2013
Pobyt rezydencyjny: wrzesień / październik 2013
 
 
 
"Falowiec Colour System"
 
"Falowiec Colour System" to projekt miejski Kamili Szejnoch w ramach pobytu rezydencyjnego w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Projekt porusza temat kolorów architektury, a jego punktem wyjścia jest Falowiec - blok, którego układ przypomina falę - w dzielnicy Nowy Port w Gdansku. Falowiec ten nie wyróżnia się na tle innych bloków tego typu długością (zaledwie 250 m, najdłuższy liczy 860 m), lecz intensywną plażową kolorystyką.
Obok falowca znajdują się rzędy garaży, tworząc blaszane miasteczko złożone z co najmniej kilkuset sztuk. Samoorganizacja mieszkańców przejawiająca się w tego typu zabudowie przeszła już na stałe do krajobrazu współczesnego miasta. Blaszane pajęczyny garaży rozrosły się do zadziwiających rozmiarów. Stały się żywiołem nie do opanowania, swego rodzaju symbolem 'wzięcia sprawy we własne ręce". 
Projekt "Falowiec Colour System" zakłada zastąpienie mało estetycznych szaro-burych ciągów układem barwnym zaczerpniętym z Falowca. W jednym z garaży powstanie zaimprowizowane biuro, gdzie właściciele garaży będą mogli wybrać dla siebie kolor z palety FCS. Zostanie tez przeprowadzona ankieta badająca upodobania kolorystyczne mieszkańców. Pozwoli ona ustalić stosunek ludzi do problemu pstrokatych osiedli lub stwierdzić, ze taki problem w powszechnej świadomości nie występuje. Na jedno pytanie na pewno nie uda się znaleźć odpowiedzi: Czy kolorystyka naszych rewitalizowanych osiedli, nawet jeśli czasem trafiona, musi pozostawać efektem 'radosnej twórczości'?

 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska