ŁAŹNIA 2 2013 - JURIJ WASILIEW – RUSSIAN RED
20 września – 25 października 2013
Wernisaż: 20 września, godz. 18:00
ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk NOWY PORT
Kurator: Evgeny Umansky


Od 2001 r. mieszkający w Kaliningradzie rosyjski artysta Jurij Wasiliew realizuje cykl prac Russian Red, które przybierają formę wideo, fotografii, performansu czy instalacji. Tytułowa czerwień jest dla Rosjan nie tylko kolorem rewolucyjnej flagi sowieckiej, lecz również kolorem hipnotyzującej ekscytacji. Artysta pragnie ukazać rosyjską duszę odbywającą drogę od stanu bezkształtu i bezbarwności, do zamierzonego najwyższego poziomu energetycznego. Przewrotnie, to kolor biały będzie dominować w wideoinstalacji Wasiliewa. Ma on symbolizować życie na Ziemi i powszednią egzystencję rosyjskiego społeczeństwa, na którą składa się niewiara w sens własnego działania, bezcelowość podejmowanego trudu i doświadczenie okrucieństwa losu. Czerwień, występująca jako kontrapunkt dla bieli, ma być odbiciem boskiej światłości.

Wystawa realizowana jest w ramach projektu Bliski nieznajomy: promocja wzajemnego zrozumienia pomiędzy mieszkańcami Gdańska, Kaliningradu i Kłajpedy poprzez umożliwienie wymiany w dziedzinie współczesnej sztuki i kultury.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa Litwa – Polska – Rosja 2007 – 2013.

 

Jurij Wasiliew – rosyjski artysta, urodzony w 1950 r. w obwodzie leningradzkim, obecnie mieszkający w Kaliningradzie. Realizowany przez niego od 2000 r. cykl Russian Red przybiera formę wideo, fotografii, performansu czy instalacji. Prezentowany był dotychczas na wielu rosyjskich i międzynarodowych przeglądach sztuki.

 

Tytułowa czerwień jest dla Rosjan nie tylko kolorem rewolucyjnej flagi sowieckiej, lecz również kolorem hipnotyzującej ekscytacji. Artysta pragnie ukazać rosyjską duszę odbywającą drogę od stanu bezkształtu i bezbarwności, do zamierzonego najwyższego poziomu energetycznego. Przewrotnie, to kolor biały będzie dominować w wideo-instalacji Wasiliewa. Ma on symbolizować życie na Ziemi i powszednią egzystencję rosyjskiego społeczeństwa, na którą składa się niewiara w sens własnego działania, bezcelowość podejmowanego trudu i doświadczenie okrucieństwa losu. Czerwień, występująca jako kontrapunkt dla bieli, ma być odbiciem boskiej światłości.

 

Wideo-instalację Zimą zeszłego przyszłego roku, dominującą na prezentowanej w Łaźni 2 wystawie, petersburski historyk sztuki Iwan Czeczot nazwał „krajobrazem bezczasu”, twierdząc, że „bezczas, albo inaczej – specyficzny stan, pozbawiony cech czasu i wieczności – stanowi doskonałą metaforę życia w Rosji”. Ów stan zawieszenia obecny jest również w innych prezentacjach, jak choćby w wideo Poczekalnia, ukazującym człowieka na dworcu kolejowym, który próbuje dokądś wyjechać, podejmuje wielokrotne próby, lecz w końcu na nim pozostaje. Inne prezentowane prace – Śnieżki, Fitness, Kroczący, Toczenie śnieżnych kul – odwołują się do mitu Syzyfa i wykonywanej przez niego morderczej, absurdalnej pracy.
 

Wystawa realizowana jest w ramach projektu Bliski nieznajomy: promocja wzajemnego zrozumienia pomiędzy mieszkańcami Gdańska, Kaliningradu i Kłajpedy poprzez umożliwienie wymiany w dziedzinie współczesnej sztuki i kultury. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa Litwa – Polska – Rosja 2007 – 2013.

 
fot. Krzysztof Miękus

 
 
 
 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska