Pierwszy film zrealizowany przez kobietę Alice Guy-Blaché
La Fée aux Choux (Kapuściana Wrózka) powstał w 1896 roku i od tego czasu sytuacja kobiet w filmie mainstreamowym, eksperymentalnym i awangardowym przechodziła wraz z rozwojem technologii i kolejnymi falami feminizmu spore zmiany. Jako jedne z pierwszych artystek, które dostrzegły i zaczęły eksplorować artystyczny i polityczny potencjał wideo, były: Germaine Dulac, Maya Daren czy Shirley Clark.
Marta Deskur, "
4 siostry", 2009
Druga fala feminizmu, która miała miejsce pod koniec lat sześćdziesiątych, za swoje główne cele przybrała opór wobec patriarchalnej przemocy oraz wszelkich form opresji kobiecej seksualności i cielesności. Druga fala feminizmu zbiegła się w czasie z postępem technologicznym i coraz większą dostępnością kamer; kolejne artystki zaczęły posługiwać się wideo w swojej twórczości.
Bogna Burska, część pierwsza "
A Thousand Deaths"
(Tysiąc Śmierci), 2010/2011, wideo found footage
Podczas spotkania zostaną pokazane prace artystek, które urodziły się tuż przed rozpoczęciem bądź też w czasie trwania drugiej fali feminizmu. Będzie to okazja do przyjrzenia się ich twórczości oraz zagadnieniom, które są dla nich istotne, a także do weryfikacji specyfiki polskiej na tle historii i fal feminizmu w sztuce wideo z Europy i Stanów Zjednoczonych.
Podczas prezentacji zostaną pokazane najnowsze prace Bogny Burskiej, Marty Deskur, Barbary Konopki i Aleksandry Ska, oprócz tego będzie można zobaczyć wideo Anny Baumgart.
Anna Baumgart, "
Do utworu o Matce i Ojczyźnie", 2008
Bogna Burska, część pierwsza "
A Thousand Deaths"
(Tysiąc Śmierci), 2010/2011, wideo found footage
Marta Deskur, "
4 siostry", 2009
Barbara Konopka, "
Życie jest snem", 2010
Aleksandra Ska, "
Bezproduktywna", 2011
Po prezentacji odbędzie się dyskusja z udziałem Bogny Burskiej, Barbary Konopki i Aleksandry Ska.