Rusza kolejna edycja festiwalu IN OUT! Już po raz piąty niezależni twórcy wideo będą mogli skonfrontować swoje prace z twórczością artystów z całego świata. W tym roku poza konkursem odbędzie się kilka wydarzeń dodatkowych, jak koncerty Hannisa Browna i Non State, a także pokazy prac niemieckich artystów nowego pokolenia przygotowany przez Agricolę de Cologne. Prace konkursowe zostały poddane selekcji przez kuratora festiwalu, Michała Brzezińskiego. Ten wybór nie oznacza jednak preselekcji – nagrody są przyznawane po analizie wszystkich nadesłanych prac. W skład Jury wchodzą Maciej Ożóg, Witosław Czerwonka oraz Agricola de Cologne. Festiwalowi będzie towarzyszyła prezentacja prac Wolfa Kalhena, które będzie można zobaczyć we wnętrzach CSW Łaźnia.
Program:
22 X 2011
1. 16.00 I część pokazu prac konkursowych V IN OUT FESTIVAL 2011 / EXPANDED PHOTOGRAPHY
2. 18.00 Koncert: HANNIS BROWN
3. 19.00 Enigmatic - Young German Videoart - kurator pokazu Agricola de Cologne
4. 20.00 Prezentacja wyboru prac z III IN OUT FESTIVAL 2009
23 X 2011
1. 16.00 II część pokazu prac konkursowych V IN OUT FESTIVAL 2011 / VISUAL NARRATIONS
2. 18.00 Prezentacja wyboru prac z IV IN OUT FESTIVAL 2010
3. 20.00 prezentacja prac nagrodzonych na V IN OUT FESTIVAL 2011
4. 20.30 Koncert: Non State
Podczas festiwalu filmy prezentowane będą w dwóch sekcjach.
I część EXPANDED PHOTOGRAPHY. Fotografia rozszerzona: Pozbawione narracji prace skoncentrowane na zjawiskach optycznych i plastycznych lub dokumentacyjne rejestracje zdarzeń, odnoszących się do zdarzeń zakorzenionych w sztukach plastycznych – performance.
Program prezentacji:
Janusz Łukowicz - Film nr 1
Wolf Kahlen - Meridian
Wojciech Pelc - Portret wewnętrzny
Wojciech Pelc - Czerń-biel
Ellen Wetmore - Visiting Dora Maar
Tomasz Dobiszewski - Movemental
Roman Bromboszcz - Head on Mars
Roch Forowicz i Hubert Wapiórski - Detekcja
Paul Turano - Green Becomes Black and Blue (White Becomes Red)
Nikolett Papp - Musica moralia clay figurines like little stones
Natalia Osuch - Back to the beginning
Monika Wawrzyniak - Znak
Mateusz Bykowski - Obey (for bruszewski)
Maria Ornaf - Je suis allée
Marcin Szuszkiewicz - Shadow
Marcin Mierzicki - Syndrom chorego budynku
Małgorzata Woźnica aka V5MT - floVV
Magdalena Węgrzyn - Ogrody Fruktowe
Grzegorz Łoźnikow - Yuan kite
Lee Hyung-suk - Digital Intermediated Swimming
Kiron Hussain - Slick Horsing
Jeff Brown - 3 segments Communion, Digital memory, how's the water
Iwona Olbrecht - 360
HR-Stamenow - Space 0-la Tempesta
Henry Gwiazda - Infectious
Faith Holland - Another way of seeing (Starry Night).mp4
Faith Holland - Improving Non-Stop
Dalia Castel Anna Natt - Grotesqueria
Chia-Yu Chen -Those I misunderstood
Anna Caban - Symultana
Anna Caban - Irreversible alternation
Alessandro Perini - Borgesian zoo
Aleksander Pawlik - Procesja
II część pokazu prac konkursowych V IN OUT FESTIVAL 2011 / VISUAL NARRATIONS Wizualne narracje: Prace, które stanowią opowieść, traktat, poemat opowiedziany językiem wizualnym, w którym warstwa zdarzeń została zastąpiona elementami plastycznymi wynikającymi z materii zastosowanej techniki filmowej.
Program prezentacji:
Andrea Dojmi - ELY
Szymon Skrypoczko i Maciej Paszkiewicz - Saiph
Kamil Smuga - The Same
Roman Bromboszcz - Artikulo
Zlatko Cosic - Urban Green.mp4
Orsolya Bajusz - Bela's Struggle
Niall Farrell - 33.116667_33.816667
Łukasz Murzyn - Więzienie
Jeymer Gamboa - Trails
Iwona Olbrecht - Czwarta Nad Ranem
Filip Ignatowicz i Aleksander Kamiński - COMBO
Filip Ignatowicz - MUTE
Alaitz Arenzana - Exhibition 19
Ewa Surowiec - Supernatural Criminal Exercises
Elvin Flamingo aka Jarosław Czarnecki - Munchen Diskret
Andres Denegri - Llueve
Aleksander Pawlik - Foton
Albert Alcoz - Weird War
Adi Matei - The Bone
Pierwsza sekcja będzie dotyczyła tego, co stanowiło dotychczas jedyny nurt festiwalu, czyli filmy eksplorujące estetykę medium i nawiązuje do idei wideo i filmu jako „fotografii rozszerzonej” o płaszczyznę czasu. Drugi nurt będzie związany z „wizualnymi narracjami”, co nie oznacza bynajmniej pojawienia się akcji i filmów fabularnych. Ta nowa część festiwalu stawia sobie za cel ukazywanie prac artystów budujących szersze i bardziej złożone formy wypowiedzi artystycznej opartej o ideę wideotożsamości. Filmy takie będą więc mocnymi wypowiedziami na podstawowe dla kultury pytania „kim jestem, skąd przychodzę, gdzie jestem i dokąd zmierzam”.
Wypowiedzi te będą formułowane dosadnym językiem obrazów, a nie abstrakcyjnymi pojęciami werbalnymi. Mamy nadzieję, że artyści biorący udział w festiwalu zdecydują się na pokazanie prac łączących środowiska mediów współczesnych, ze środowiskiem własnego otoczenia domowego, a także ze środowiskiem wewnętrznych indywidualnych przeżyć ukazanych za pomocą form nawiązujących do filmu strukturalnego. Jeśli film jest wewnętrznym ekranem fantazji, to obrazy produkowane przez celowo i twórczo uszkodzony nośnik staną się obrazami czystej struktury filmu, a poprzez to metaforą czystej struktury percepcji, które wprowadzą swoją jakość poprzez sąsiadowanie ze światem rozmaitych doświadczeń medialnych.
Patronat na projektem objął Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk.
Nagrody w konkursie V Festiwalu IN OUT 2011 ufundował Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk.
Nagrody w konkursie wynoszą:
1. wizualne narracje: 2.000,00 zł
2. fotografia rozszerzona: 2.000,00 zł
Enigmatic - Young German Videoart - Agricola de Cologne
Prezentacja Young German Videoartists w ramach V IN OUT FESTIVAL 2011
jest częścią CologneOFF 2011 - videoart in a global context nomadic festival project 2011-2012 http://coff.newmediafest.org
Daniel Lo Iacono - Digital Snapshots, (2:30), 2003
Johanna Reich - A State of Crystal, 2010, 3’19
Sarah Berger - Inside out #3, 2010, 4:02
Ebert Brothers - “Bluescape” 2006, 2:54
Ascan Breuer - The Kurukshetra-Report, 8:00, 2009
Philip Matousek - A Beautiful Day, 3:12, 2009
Sarah Mock - Is there a Way Out, 2011, 3:47
Lars Nagler - Krypt, 2007, 6:16
Anna Porzelt - One’s Bits and Pieces (Siebensachen), 2004, 3:00
Daniela Risch - When we are in heaven, 2008, 4:00
Sibylle Trickes - “Cyclic Islands: Meme´s“, 2009, 9:00
Susanne Wiegner - Just Midnight, 2010, 3:43
Constantin Hartenstein - Title: LIFTN, 2008, 1:20
JURORZY:
Agricola de Cologne: Multimedialny artysta, reżyser krótkich form filmowych, dyrektor, kurator zajmujący się nowymi mediami oraz założyciel i dyrektor NewMediaArtProjectNetwork. Jako kurator i dyrektor CologneOFF, główny kurator VideoChannel, a także jako współorganizator i kurator wielu festiwali i wystaw, współpracuje z festiwalami i instytucjami na całym świecie. Jako artysta miał ponad 100 indywidualnych wystaw we współpracy z 80 muzeami w Europie, USA i Południowej Ameryce, od 2000 roku wziął udział w ponad 500 wystawach i festiwalach na całym świecie.
Witosław Czerwonka: Urodzony 04.06.1949 roku we Wrocławiu. Studia na Wydziale Malarstwa I Rzeźby PWSSP w Gdańsku (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w latach 1967-72. Dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Jacka Żuławskiego oraz Pracowni Projektowania Graficznego doc. Witolda Janowskiego. W latach 1975-81 realizuje autorski program nauczania podstaw projektowania graficznego w Katedrze Podstaw Projektowania Architektury Wnętrz, jednocześnie pracuje jako starszy asystent w Pracowni Malarstwa I Rysunku prof. Kiejstuta Bereźnickiego. W latach 1978-80 wraz z Adamem Harasem i Jerzym Ostrogórskim zakłada i prowadzi niezależną galerię AUT w Gdańsku, a następnie OUT w Sopocie. W latach 1980-82 współtworzy wraz z doc. Romanem Usarewiczem program Pracowni Podstaw Projektowania dla studentów malarstwa, rzeźby i grafiki, który kontynuuje I rozwija jako prowadzący pracownię w latach 1982-93. W 1992 organizuje Pracownię Intermedialną Wydziału Malarstwa, która od 2002 roku funkcjonuje w ramach Katedry Intermediów Wydziału Rzeźby gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Maciej Ożóg: Muzyk, teoretyk i historyk sztuk medialnych, pracownik Uniwersytetu Łódzkiego, Zakład Mediów Elektronicznych. Opublikował szereg prac poświęconych filmowi awangardowemu, sztuce wideo i sztuce nowych mediów. W 2002 roku uzyskał tytuł doktora za dysertację poświęconą personalnemu nurtowi amerykańskiej awangardy filmowej. Zajmuje się historią i teorią sztuk medialnych, problematyką kultury audiowizualnej, cyberkultury i społeczeństwa informacyjnego, a także badaniami artystycznego wykorzystania mediów lokacyjnych i technologii mobilnych.
MUZYCY:
HANNIS BROWN
Pracujący w Nowym Jorku kompozytor elektroakustyczny i tekściarz Hannis Brown słynie z unikalnego kompozycyjnego stylu, który czerpie z tak rozbieżnych źródeł, jak kompozytorzy koncertowi, Bela Barok i Penderecki, wspaniały jazzowy Charles Mingus oraz bohaterowie nowej fali, Talking Heads. Jego muzyka łączy bujne harmonie wokalne z eksplozją wolnego jazzu, brzmieniem perkusji, elektroniką lo-fi oraz strojeniem mikrotonowym. Efektem jest przejmujące i intrygujące psychologiczne uderzenie. Po raz pierwszy zaprezentowano muzykę Hannisa Browna na licznych festiwalach filmowych oraz na Hollywood's Academy of Arts and Science, the Brooklyn Academy of Music oraz w wielu przestrzeniach i galeriach wokół Nowego Jorku. W 2010 roku Brown wydał swój debiutancki eksperymentalny album rockowy zatytułowany „Oh Ah Ee", który spotkał się z entuzjastycznymi recenzjami. Cykl elektroakustycznych utworów muzyki kameralnej na temat bezsenności pod tytułem „Severe Insomnia" („Poważna bezsenność"), został wydany w Europie przez polską firmę Lumberton Trading Company w marcu 2011 roku.
NONSTATE
To solowy projekt Macieja Ożoga, związanego wcześniej z grupami Spear i ben zeen, znanego z działalności kuratorskiej w obszarze muzyki eksperymentalnej i sztuki nowych mediów oraz projektów multimedialnych. Realizacje dźwiękowe NONSTATE powstają w wyniku eksploracji przestrzeni granicznych: pomiędzy hałasem a ciszą, między słyszalnym i tym, co pozostaje poza percepcyjnymi zdolnościami ludzkiego ucha, między ciałem i bitem informacji. Dźwięk stanowi narzędzie, sposób wyjścia poza binarne opozycje, ale jednocześnie jest przestrzenią stałego eksperymentu i analizy systemu relacji, związków, napięć, przepływów pomiędzy skrajnymi polami. Gra z opozycjami i gra opozycji produkuje w realizacjach NONSTATE ekstremalne doświadczenia psychofizyczne na granicy transu i medytacji. NONSTATE korzysta z instrumentarium elektronicznego, syntezatorów analogowych i cyfrowych oraz preparowanych i modyfikowanych urządzeń elektronicznych (circuit bending). Działania „na żywo” przyjmują formę performance’ów audiowizualnych, w których dźwiękowi towarzyszą wieloekranowe projekcje łączące przygotowane uprzednio i powstające w czasie rzeczywistym obrazy wideo. W sferze wizualnej NONSTATE współpracuję z vj-em MAC UMATIC.