ŁAŹNIA 1 Fluorescent Chrysanthemum Remembered
ul. Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto
 
Wystawa: 14 grudnia 2018 – 24 lutego 2019
Wernisaż: piątek, 14 grudnia 2018, godz. 18:00 (wstęp wolny)
 
Bezpłatne warsztaty dla dorosłych z tworzenia kalendarzy japońskich (więcej informacji TUTAJ)
Oprowadzanie z audiodeskrypcją: 14 grudnia, godz. 18:00 (w trakcie wernisażu)*
Oprowadzanie w Polskim Języku Migowym: 14 grudnia, godz. 18:30 (po otwarciu wernisażu)*

*Projekt "Centrum kreatywność" współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
 

Informacja o biletach: TUTAJ


Kuratorka: Jasia Reichardt
Koordynatorka: Emilia Golnik
Współpraca: Agata Janikowska

Wystawa w ramach cyklu Art&Science Meeting
 


Dokładnie 50 lat temu wystawa Fluorescent Chrysanthemum została zaprezentowana w londyńskim Institute of Contemporary Arts. Wybrane prace pokazywanych wtedy japońskich artystów awangardowych będzie można zobaczyć w CSW ŁAŹNIA 1 w Gdańsku Dolnym Mieście na wystawie pod rozszerzonym tytułem Fluorescent Chrysanthemum Remembered.
 

„… już w 1967 roku ktoś opowiedział mi o pewnym tokijskim artyście, który zaprojektował oryginalny pokój. Gdy się do niego wchodziło sprawiał wrażenie pustego. Dopiero po podświetleniu pomieszczenia promieniami UV okazywało się, że jest on w pełni umeblowany: zwiedzający dostrzegali kontury stołów, krzeseł i regałów z książkami. Nigdy nie widziałam tego pokoju, ale gdy pojechałam do Japonii po raz pierwszy, udało mi się obejrzeć wyjątkowe dzieła sztuki, w których wykorzystano fluorescencyjne materiały” - Jasia Reichardt, kuratorka londyńskiej i gdańskiej wystawy.
 

W 1968 roku w londyńskim Institute of Conteporary Arts  odbyła się wystawa Fluorescent Chrystanthemum, która była pierwszą po II wojnie światowej pokazem sztuki japońskiej w Europie. Koniec lat 60. XX wieku był okresem wyjątkowo burzliwym dla Japonii, również sztuki japońskiej. Rok 1970 to wystawa światowa w Osace (EXPO 70’) - pierwsza taka wystawa w Azji. W tym samym roku planowano odnowić kontrowersyjny amerykańsko-japoński traktakt o wzajemnej współpracy i bezpieczeństwie (ANPO).
 

„O ile  artyści wypowiedzieli się jednomyślnie przeciwko odnowieniu ANPO, o tyle EXPO’70 doprowadziło w środowisku do rozłamu. Wielu twórców zdążyło już przyjąć zaproszenia do zaprojektowania wystawowych pawilonów i zaprezentowania  w nich swoich prac w ramach wydarzenia krytykowanego za to, że będzie świętem nowoczesnej technologii pojmowanej w nacjonalistyczno-kapitalistycznym duchu”  - Julian Ross. 
 

Londyńska wystawa Fluorescent Chrysanthemum, otwarta dwa lata przed tymi wydarzeniami, zdążyła uchwycić kondycje japońskiego filmu artystycznego jeszcze przed zmianą, którą uznano za koniec pewnego rozdziału w historii japońskiego filmu.
 

Tytuł wystawy nawiązuje do efektu fluorescencji wykorzystywanego w pracach japońskich artystów oraz do monshō (japońskiego odpowiednika herbu) w formie chryzantemy.  Na wystawie w CSW ŁAŹNIA 1 będzie można zobaczyć m.in. zdjęcia, filmy, kalendarze, książki, plakaty, okładki płyt winylowych, grafiki, zapisy nutowe oraz dokumentację wystawy z 1968 roku autorstwa m.in. Kohei Sugiury (projektanta londyńskiej wystawy) oraz Katsushiro Yamaguchiego.


*wykorzystane cytaty pochodzą z katalogu towarzyszącemu wystawie
 
Kalendarz z japońskimi motywami    Kalendarz z japońskimi motywam 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska