Artyści
Paz Alberto Lezaca de
Alberto Lezaca de Paz jest twórcą instalacji kontekstualnych, w których wykorzystuje materiały budowlane i wideo projekcje, czerpiąc z estetyki projektowania użytkowego. W swoich ostatnich realizacjach skupia się na utopijnych wizjach architektury modernistycznej lat 30-tych XX wieku i ich związkach z obecnym stanem krajobrazu miejskiego.
Alberto Lezaca de Paz w ciągu ostatnich kilku lat uczestniczył w wystawach zbiorowych między innymi Enfrentamiento, Laboratorio de arte Espacio-G, Valparaiso w Chile (2011), Muestra de Vídeo Enfrentamiento, Atelie 397, São Paulo, Brazylia (2011), Gran Enciclopedia Acémila, Galeria Facultad de Artes asab, Bogota, Kolumbia (2011). Ostatnio brał udział w programie rezydencji w galerii Gaswork w Londynie (2012). Mieszka i pracuje w Bogocie.
W swoich realizacjach Lezaca często odnosi się do zagadnienia modernizacji infrastruktury miejskiej Bogoty. Miasto poddawane jest przez niego nieustannej renowacji, jednakże wszechwładna korupcja w organach państwowych skutecznie opóźnia ukończenie projektów urbanistycznych. W konsekwencji, krajobraz miejski jest wypadkową różnych stylów, dając absurdalny efekt końcowy.
W 2014 roku wziął udział w wystawie zatytułowanej Bogota. Miasto na krawędzi. Projekt artystyczny, zrealizowany w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, był próbą opisu stolicy Kolumbii i spojrzenia na miasto oczami artystów, których prace koncentrowały się na byciu w centrum, doświadczaniu życia i pracy w mieście. Bogota w ostatnich latach stała się jedną z mega metropolii Ameryki Łacińskiej z jednej strony charakteryzującą się szybkim tempem rozwoju, multikulturowością, z drugiej problemami społecznymi i brakiem bezpieczeństwa. Prace prezentowane w ramach wystawy analizowały zagadnienia miejskiego życia Bogoty – kanały komunikacji, rytmy codzienności, nieprzewidywalność rzeczywistości. Artyści pytali o sposoby radzenia sobie z niedoskonałościami systemu, w którym miejski rozwój jest fikcją, a struktury władzy charakteryzują się daleko idącą nieprzewidywalnością. Opisując miasto artyści rozwinęli krytyczny język, charakteryzujący się słodko-gorzkim śmiechem.
Instalacja multimedialna Estados de simulación/Stan Symulacji autorstwa Alberto Lezaca de Paza (prezentowana podczas wystawy Bogota. Miasto na krawędzi) została zrekonstruowana in-situ podczas pobytu rezydencyjnego artysty w CSW Łaźnia w Gdańsku. Praca składała się ze sklejki, kubika oraz z wideo projekcji. Artysta przy pomocy prostych materiałów budowlanych oraz obrazu wygenerowanego komputerowo wykreował w Łaźni niezwykłe, pełne magii otoczenie. Na styku ścian pojawiły się cienie i geometryczne pełne kolorów obrazy, a kubik ze stertą drewnianych desek przekształcił się w rozświetloną, oniryczną bryłę architektoniczną.