Z jednej strony wystawa Chrisa Olleya to gratka dla fanów angielskiego futbolu, a z drugiej to doskonały przykład klasycznej fotografii dokumentalnej wykonanej doskonale zarówno od strony artystycznej, jak i technicznej. Z jednej strony jego programowa, skrupulatna dokumentacja, pozbawiona na pierwszy rzut oka większej refleksji i skupiająca się na czystym zapisie stanu obecnego obiektów o tej samej funkcji publicznej ma coś w sobie z podejścia etnografa. Czuć w tym też wyraźnie wpływ Bernda i Hilli Becher oraz nawiązania do ich projektu „Typologia budowli przemysłowych” – zarówno w podejściu do fotografowanych obiektów, jak i warstwie estetycznej.
Olley tworząc „92 Stadiony” inspirował się także fotografiami Walkera Evansa, który w ramach projektów Resettlement Administration, a potem Farm Security Administration organizowanych przez rząd amerykański, dokumentował sytuację regionów rolniczych dotkniętych wielkim kryzysem i klęską żywiołową. Były to w większości fotografie opuszczonych budynków, „martwych” miast i ulic wyludnionych na skutek masowej migracji. U Olley’a w analogiczny sposób potraktowane zostały areny sportowe – przedstawione w pozameczowym wydaniu, bez tysięcy kibiców w tle, niemalże niczym obiekty-widma.
W okresie ogólnego szaleństwa związanego z Euro 2012 i wszystkich kontrowersji związanych z budowaniem wielkich stadionów fotografie Olleya szczególnie skłaniają do refleksji nad tym, co stanie się z nimi za kilka lat, czy nadal będą tętniły życiem – czy też może skończą jak obiekty z projektu „The Afterlife of Buildings” Kobasa Laksy pełniąc zupełnie inną funkcję?
29 czerwca o godz. 19:00 zapraszamy na wykład Chrisa Olleya „92 Stadiony – podróż fotograficzna”. Podczas spotkania artysta opowie o procesie powstawania swojego projektu oraz przybliży historię fotografii dokumentalnej i jej społecznego wymiaru.
Chris Olley (Wielka Brytania) to artysta wielu płaszczyzn. Publikował teksty i fotografie, przede wszystkim czarno-białe portrety muzyków, w licznych pismach muzycznych m.in. w „The Melody Maker”. Jego fotografie Billa Hicksa zostały niedawno wykorzystane w filmie o tym legendarnym komiku, a zdjęcia Johna Coopera Clarke’a w biograficznym filmie realizowanym przez BBC. Wydał album fotograficzny „92 Stadiony” i wykonał serię zdjęć przedstawiających stadiony piłkarskie na zlecenie licznych pism i magazynów. Zgłębiał historię sztuki na Wakefield College oraz ukończył studia fotograficzne na Nottingham Trent University. Prowadził wiele warsztatów, wykładów i seminariów na uniwersytetach i uczelniach w Wielkiej Brytanii.
Chris Olley jest też znany jako lider rockowej grupy Six.by Seven, z którą zarejestrował siedem albumów studyjnych. Ma na koncie pięć ekskluzywnych sesji w radiowym programie legendarnego Johna Peela oraz występ w telewizyjnym show BBC „Later With Jools Holland” i osiemdziesiąt tysięcy sprzedanych płyt. Obecnie Olley kontynuuje karierę solową. Jest producentem muzycznym i współwłaścicielem firmy Coopersonic, produkującej najwyższej jakości efekty gitarowe, z których korzystają m. in. muzycy The Arctic Monkeys czy The Rolling Stones.. Jak sam mówi: „Mam dwie pasje: tam gdzie kończy się muzyka, zaczyna się fotografia”.
Kibic drużyny West Ham United z Londynu.
Partnerem wystawy jest BRITISH COUNCIL