Nie mniej zmistyfikowanym budynkiem modernizmu sowieckiego jest Pałac Ślubów w Wilnie (1974), znany ze swych wysokich schodów. Po ceremonii ślubnej nowożeńcy schodzą nimi – na ziemię. Wideoinstalacja Kristiny Inčiūraitė „Schodami w dół“ (2000) kwestionuje symboliczny sens patriarchalnych rytuałów i architektury. Artystka przebrana za pannę młodą schodzi po schodach Pałacu Ślubów czterokrotnie – za każdym razem z innym „panem młodym“. Po upływie ponad dziesięciu lat Cooltūristės przerabiają performans Inčiūraitė z uwzględnieniem współczesnej perspektywy: cztery dziewczyny w maskach spawalniczych wchodzą po schodach kwestionując instytucję małżeństwa. Ich rytualnemu wchodzeniu towarzyszy hymn robotniczy „Międzynarodówka“, przeplatający się z „Marszem weselnym“ Felixa Mendelssohna („Schodami w górę", czyli "Wedding International“, 2013).
W eksperymentalnym filmie dokumentalnym Kristiny Inčiūraitė „Spotkanie“ (2012) w roli zjawy utraconej przeszłości występuje kolejka na plażę w Swietłogorsku. Artystka wykorzystuje korespondencję internetową z rówieśniczką ze Swietłogorska. Inčiūraitė pisze w imieniu męża (w listach biografia autorki przeplata się z biografią jej męża), nie ujawniając adresatce, że listy stanowią element projektu artystycznego. Mutacje tożsamości w sposób metaforyczny odzwierciedlają sytuację kolejki na plażę w Swietłogorsku: wielka, monumentalna konstrukcja z metalu i szkła niszczeje od rdzy i zaniedbania. W filmie przedstawiono, jak działająca w przeszłości kolejka i prowadzona obecnie korespondencja łączą utopię z dystopią.
Inna ważna zasada wystawy – kwestionowanie i odwracanie strategii apropriacji. Nie są to zwykłe apropriacje, lecz misapropriacje – „niewłaściwe“, „kobiece“ kradzieże artystyczne poprzez dokonywanie świadomej zamiany, odwracanie sytuacji i ról płci, nie obawiając się zbłądzenia lub wprowadzenia w błąd. W misapropriacjach Cooltūristės rzeźba, architektura i ciało stają się performansami – alegoriami.
By uniknąć uprzedmiotowienia obrazu kobiety, Inčiūraitė pokazuje je w sposób niebezpośredni, metonimiczny. Zamiast patrzeć na wielką alegoryczną rzeźbę w Kijowie („Matka“, 2013), odbiorca przenosi się w jej środek i staje się jej oczami: widzi to, co widzi ogromny posąg.
Kobiece spojrzenie odgrywa ogromną rolę również w filmach wideo autorstwa Cooltūristės. W przeciwieństwie do pełnego uprzedmiotowienia spojrzenia męskiego, które skupia się na wertykalnym ucieleśnieniu mocy, spojrzenie kobiecie postrzegane jest jako otwierające horyzont, odsłaniające opartą na czasie horyzontalność. W wideo „Odczytując twarze“ („Reading Faces“) opracowanym wraz z estońską artystką Mare Tralla w 2011, Cooltūristės skupiają się na cichej rozmowie kobiecych spojrzeń oraz tym, jak prawdziwe uczucia można odczytać jedynie z twarzy kobiety. Jest to próba ponownego przemyślenia miejsca kobiety w filmie i prawdziwym życiu. Postaci z filmu wymieniają spojrzenia z artystkami obecnymi na pobliskim ekranie („Twarzą do innego“ („Angled Towards the Other“, 2011), które zaznaczają horyzont przestrzeni galerii, godząc podmioty i przedmioty spojrzenia.
Filmy Kristiny Inčiūraitė i wideoinstalacje Cooltūristės ukazują powiązania historii wyobrażonej i toczącej się na żywo. Skradziona przeszłość ściera się z teraźniejszością po to, by wykrzesane zostały iskry rozmaitych scenariuszy przyszłości.
Kuratorka Laima Kreivytė
Wystawa jest częścią międzynarodowego projektu artystycznego Bliski nieznajomy.
Projekt jest realizowany wraz z trzema partnerami:
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (PL), Centrum Komunikacji Kulturowej w Kłajpedzie (LT) i Narodowym Centrum Sztuki Współczesnej Filia w Kaliningradzie (RU).