ŁAŹNIA 1 2013 - JAKUB BIELAWSKI / MERMAGO
5 października 2013, godz. 19:00

ul. Jaskółcza 1, GDAŃSK - DOLNE MIASTO

 

Jakub Bielawski

Performer, malarz, muzyk i poeta. Występował między innymi w Galerii Manhattan w Łodzi, na Międzynarodowym Festiwalu Performance Zamek Wyobraźni, w Stoczni Gdańskiej (w Kolonii Artystów i w Modelarni), a także w bydgoskim Mózgu. Swoje performansy pokazywał m.in. w Toruniu, Krakowie, Warszawie. Prace malarskie artysty prezentowano w Olsztynie, Gdańsku i Inowrocławiu. Jego eksperymentalne zdjęcie wisiało w Sukiennicach w Krakowie. Publikował wiersze na łamach pism „Portret”, „Kurier nadbałtycki” oraz „Luz”.

https://soundcloud.com/kubbba

 

Koncert Jakuba Bielawskiego będzie rodzajem muzycznego performansu, polegającego na łączeniu dźwięków eksperymentalnych z płaszczyzną filmów wideo. Zarówno filmy, jak i muzyka, pochodzić będą z lat 2003 – 2013. Dźwięki dotyczące obszaru otwartego na eksperyment i świat sfery ducha, łączą fascynację autora do muzyki, sztuki, słowa, świata przeżyć mistycznych oraz wszystkiego, co odmienne, niepospolite i niebanalne.

Muzyka Bielawskiego często tworzona jest na zasadzie łączenia kontrastujących ze sobą dźwięków, dysonansów muzycznych.

Artysta lubi zaskakiwać, łączyć ze sobą nieprzystające formy dźwiękowe. Fascynuje go łagodność i lekkość. Często stara się tworzyć swoja muzykę intuicyjnie, swobodnie starając się omijać szablony i konwenanse. Współpracował z Adamem Witkowskim, Markiem Rogulskim. Inspirującą go m.in. Tony Conrad, Angus Maclise, Stockhausen, ale również brzmienia etniczne i rockowe reggae.

MERMAGO

w składzie:
 
India Czajkowska – wokal, piano, flet poprzeczny
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty
Bart Pałyga – wspak, flety, śpiew alikwotowy 
Adam Kruk – film
 
Projekt współtworzy trójka muzyków z warszawskiej sceny muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. Pierwsza płyta Mermago, ukazała się w 2010, wydana przez legendarne już, niszowe wydawnictwo Obuh, w składzie Czajkowska/Latecki/Cierliński. Tym razem Mermago w nieco innym składzie – z udziałem świetnego muzyka Barta Pałygi.
Zaprezentujemy film Adama Kruka zatytułowany Oto nasze życie, zrobiony do trzeciej części albumu Trio Mermago.
 
Przestrzenne pejzaże, tworzone przy oszczędnym użyciu elektroniki oparte głównie na akustycznym brzmieniu. W zapętlonej motoryce pobrzmiewa niekiedy inspiracja utworami Steve'a Reicha. Kompozycje, będące wspólną inwencją artystów nawiązują w niektórych motywach do starej muzyki sakralnej, przechodząc w otwarte, oparte na improwizacji formy.Projekt ma charakter zdecydowanie współczesny - akustyczne brzmienia zmierzają ku abstrakcyjnym wymiarom.
 
 
India CZAJKOWSKA - wokalistka, kompozytorka, pianistka i performerka, związana z warszawską sceną muzyki improwizowanej. Tworzy na składy kameralne jak i porusza się w eksperymentalnych przestrzeniach z użyciem elektroniki i sonorystyki, niekonwencjonalnie potraktowanego głosu. Jej solowa płyta, Cosmospir została wydana przez włoski labelHic Sunt Leones. Projekt Cosmospir Summum w formie multimedialnego performansu prezentowany był również w ramach Nurt Off we Wrocławiu.
Najnowsze jej projekty to międzynarodowy ARTRANCE oraz duet z gitarzysta Davidem Kollarem. Album Secretia, nagrany we współpracy z Mirrormanem, ukazał się we wrzesniu tego roku (Zoharum). W roku 2010 współpraca Indii z Grekiem Bakisem Styliosem i Alio Die (Włochy) zaowocowała płytą Circo Divino (Hic Sunt Leones) utrzymaną w stylistyce eksperymentalnej elektroniki.
Jako improwizująca wokalistka nagrywała i koncertowała m.in z etnojazzową formacją Ensamble Elektra z Nowego Jorku, zespołem Drum Freaks, Markiem Chołoniewskim w elektronicznym projekcie Hipnagog, z zespołem Le Plastique Mystification. Współpracuje studyjnie i koncertowo z Tadeuszem Sudnikiem (live electronics). Koncertuje ponadto z projektami: Meru i Tańce Snu (z Sebastianem Madejskim). Tworzy muzykę filmową i teatralną, współpracowała m.in. z reżyserem Piotrem Uklańskim, Andrzejem Titkowem, teatrem ruchu Te’ART KAM i praskim teatrem Wytwórnia. Gościnnie nagrała również płytę z zespołem Lux Occulta (The Mother and The Enemy, 2001) i trip-hopowym projektem Black Glass (2010). 
 
Ryszard LATECKI - multinstrumentalista (trąbka i fortepian), wynalazca latary – opatentowanej półprogowej gitary (www.geocities.com/rlatecki/), twórca wielu różnych formacji muzycznych występujących pod nazwami Latecki Improv, Latarka 44, Laterna. Szczególnie aktywny na scenie alternatywnej muzyki improwizowanej. Istotą jego projektów jest spotkanie na scenie lub w studio muzyków reprezentujących różne muzyczne nurty; muzyków mających jednak jedną wspólną cechę: zamiłowanie do improwizacji. Improwizacji pozbawionej formalnych założeń, zgodnej z duchem miejsca i czasu, w których odbywa się koncert. Opartej w dużej mierze na intuicji. Uczestniczą w tych projektach muzycy z takich nurtów jak: muzyka współczesna (Tadeusz Wielecki, Jerzy Kornowicz), muzyka dawna (Maciej Cierliński, Milena Machaczyńska), jazz i yass (Włodzimierz Kiniorski, Tomasz Gwinciński), live electronics (Tadeusz Sudnik), world music (muzycy z formacji Yerba Mater), polska muzyka źródeł (Krzysztof Wrona, z którym w ramach projektu WIOHA Ryszard Latecki gra dżezz dziadowski). “Jestem głęboko przekonany, a potwierdza to moje kilkuletnie doświadczenie, że cała muzyka ma wspólne źródła. Artykułuje się tylko w różny sposób, zależny od kultury regionu, czy środowiska. Dlatego możliwe jest spotkanie muzyków z tych, pozornie biegunowo odległych, muzycznych obszarów. Jest to sytuacja niezwykle twórcza, w jej wyniku powstają zupełnie nowe, unikalne wartości.” Ryszard Latecki
Uczestniczą też w tych projektach czołowi przedstawiciele alternatywnej sceny litewskiej i ukraińskiej. Ryszard Latecki jest również autorem i wykonawcą licznych muzycznych performansów oraz kompletnie nowej koncepcji tworzenia muzyki MUZYKI REWERSYJNEJ. 
www.latecki.com
 
BART PAŁYGA – multiinstrumentalista, improwizator, poszukiwacz zaginionej prawdy. W swej podróży do źródeł pradźwięku niestrudzenie penetruje
meandry nieświadomości zażywając zakazanej kalafonii oraz pławiąc się w basowej protoplaźmie próbuje złamać klucz wiolinowy i w poszukiwaniu burdonu idealnego przemierza odmęty sonosfery niejednokrotnie balansując na krawędzi pięciolinii. W chwilach wolnych emituje uporządkowany hałas w takich projektach jak: Yerba Mater, Masala, Laterna, Village Kollektiv, Maria Pomianowska, Uria, Studnia O, Urianchai i in. Prekursor śpiewu alikwotowego w Polsce. Prowadzi działalność edukacyjną i nagrywa muzykę filmową.
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska