ŁAŹNIA 2 2013 - Projekt Rezydencji Artystycznych MAZZOLLEUM
Kurator: Jerzy Mazzoll
 
Warsztat Improwizacji Współczesnej Mazzolleum przewiduje długofalową współpracę z artystami wybranymi przez Jerzego Mazzolla. 
Projekt ten ma na celu opracowywanie i odkrywanie nowych kontekstów improwizacji i jej rozwoju w kontekście miejsca i czasu, w którym się odbywa - improwizacja w samej swej naturze musi się odnosić do czasu teraźniejszego i konkretnych faktów historycznych oraz subiektywno ludzkich, w świetle których powstaje.
 
Kontekst nagrania, filmowania, dokumentacji jest już procesem wtórnym i produkcyjnym, dotyczącym w gruncie rzeczy innej dziedziny, niż improwizacja - jest swoistym "zamrożeniem", mumifikacją tejże: stąd nazwa Wartsztatu - Mazzolleum.
 
Pracujemy tu i teraz nad swoistą, nową formą improwizacji, która dotyczy danej i konkretnej osoby (WIW1 - T. Sroczyński, WIW2 - S. Mac), w danym i konkretnym czasie (zima, lato, jesień, wiosna) i miejscu (w tym wypadku Łaźnia 2 w Nowym Porcie) - otwarci na rzeczywistość, fakty, dźwięki, zdarzenia i innych ludzi (także artystów, ale i mieszkańców okolicy). REAGUJEMY TU I TERAZ.
Codzienna praca, konsultacje, interwencje, spotkania, warsztaty, odsłuchy, nagrania, koncerty, dokumentacja, prowadzone ćwiczenia, koncepty warsztatowe, sugestie Jerzego Mazzolla jako kuratora i pomysłodawcy, określają rezydenta jako muzyka wpisującego się w nurt współczesnej myśli improwizatorskiej. 
Jeżeli coś po nas zostanie - to właśnie swoiste Mazzolleum - dźwięki, które były reakcją na zastanę rzeczywistość, artefakty, dokumenty, doświadczenia, których nie będziemy mogli zapomnieć. Reszta przepada?
 
Ową "resztą" w WIW jest codzienne doświadczenie i systematyczna praca z materiałem "nienazwanym" - jeszcze "niezagranym", obcowanie z nieznanym i niezbadanym idiomem improwizacji, która jest otwarta na każdy DŹWIĘK i nie tylko - by mądrze i w ramach indywidualnego systemu (który ma powstać podczas Mazzolleum) móc kreować nowe muzyczne rzeczywistości.
 
W ramach WIW1 zaproszonym artystą rezydentem był Tomasz Sroczyński, skrzypek i producent, zafascynowany elektroniką. Jego blisko 2 miesięczny pobyt rezydencyjny podsumowany został koncertem 21 marca 2013 w CEA Łaźnia 1.
Współpraca muzyków zaowocowała płytą w wytwórni REQUIEM RECORDS. Rite of spring variation jest wariacją na temat baletu Igora Strawinskiego „Święto Wiosny”. Na płycie została zastosowana idea Arhytmic Perfection, która zakłada istnienie muzycznego ideału, który można doskonale „odtworzyć”, trzeba jednak stwierdzić, że prócz takiego wykonania istnieje nieskończona ilość „pomyłek” tj. możliwości wykonania danego utworu zakładających błąd jako integralną część kompozycji. Jest to idea muzyczna wynikająca z doskonałej znajomości „ideału” i świadomego wykorzystania, przesunięć, pomyłek, błędów.
 
Do kolejnej odsłony WIW Jerzy Mazzoll zaprosił Sebastiana Maca,  muzyka i gitarzystę, poruszającego się w kręgu muzyki eksperymentalnej, elektroakustycznej i improwizowanej. Jego pobyt w CEA Łaźnia 2 zainicjowany zostanie koncertem 18 lipca o g.20.15 wspólnie z Konradem Chylem, Tomaszem Sroczyńskim oraz Jerzym Mazzollem.
 
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska