ŁAŹNIA 1 2011 - Z’EV + HATI
07.05.2011, godz 19:00
 
Z’EV (Stefan Joel Weisser) urodził się w 1951 r. w Los Angeles. W wieku 3 lat zaczął grać na instrumentach perkusyjnych, swój pierwszy zestaw perkusyjny zbudował gdy miał 6 lat, a profesjonalne występy odbywał już jako dwunastolatek. W latach 60. udzielał się w garażowych zespołach Los Angeles. Studiował sztuki plastyczne i poezję. Od końca lat 60. zgłębiał struktury rytmiczne i muzykę perkusyjną Ghany (ludu Ewe), Indii Południowych (Tala) i Bali (Gamelan). W latach 70. był jednym z założycieli ruchu kulturowego znanego jako „industrial” – organizując wieczory poetyckie, performance i występując od 1977 r. z solowymi koncertami.

W industrialny kontekst wpisał się jako najbardziej charyzmatyczny szaman ery przemysłowej – samotny perkusista, korzystający z osobliwego zestawu instrumentów etnicznych i odpadów przemysłowych. Ze swoją muzyką występował w wielu krajach i na prestiżowych festiwalach – w Europie, Ameryce i Japonii. Przedstawił też kilkadziesiąt instalacji i przeprowadzał warsztaty artystyczne. Tworzył dzieła multimedialne, łączące muzykę, performance, wideo i teatr. Współpracował z teatrami oraz z takimi artystami i grupami jak m.in.: Glenn Branca, Chris Watson (ex Cabaret Voltaire), Charlemagne Palestine, Fennesz, Genesis P-Orridge (Throbbing Gristle/Psychic TV), Stephen O’Malley, Oren Ambarchi, Merzbow, David Jackman, K.K. Null czy HATI.

Z’EV jest autorem kilkudziesięciu publikacji – od artykułów i książek (ważna pozycja to Rhythmajik. Practical Uses of Number, Rhythm and Sound; Z’EV zajmuje się też przekładem tekstów hebrajskich na angielski, jest również znawcą Kabały), poprzez kasety i płyty analogowe, aż po płyty CD. Warto tu odnotować: Opus 3.1 i Ghost Stories (Soleilmoon Recordings). Płyty te, nagrane na początku lat 90. w wyjątkowych warunkach akustycznych holenderskich kościołów, prezentują całe spektrum możliwości artysty i brzmień jego niesamowitych instrumentów perkusyjnych, których przeważającą część Z’EV wykonał sam z materiałów odpadowych takich jak metal czy plastik. Artysta dobrze odnalazł się również w wyjątkowo oryginalnych produkcjach studyjnych: Face The Wound (1998, Soleilmoon Recordings), Headphone Music (2004, Touch) czy The Sapphire Nature (2002, Tzadik) – która jest dźwiękową medytacją nad mistycznym tekstem Sefer Yetzirah.  

Z’EV jest zarówno muzykiem, kompozytorem, jak i teoretykiem. Jego idee to absolutne odejście od zachodniego języka rytmicznego, od form wypracowanych w XX wieku przez jazz, rock a nawet akademicka muzykę awangardową. Śmiało można uznać tego artystę za jednego z najwybitniejszych i najbardziej oryginalnych perkusistów współczesnych.

www.rhythmajik.com


HATI to grupa muzyczna, bazująca na brzmieniu instrumentów akustycznych – etnicznych i obiektów z recyklingu, łącząca w sobie eksperymenty na polu muzyki rytualno-medytacyjnej i improwizowanej. Zespół został założony w Toruniu w 2001 r. przez Rafała Iwańskiego i Dariusza Wojtasia – od 2006 występowali jako trio z Rafałem Kołackim, od 2007 jako duet Iwański/Kołacki, z gościnnymi występami Dariusza Brzostka i innych muzyków. Grupa zagrała kilkaset koncertów w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Danii. Muzycy pojawili się na wielu festiwalach, m.in.: Equinox Festival w Londynie, Fano Free Folk Festival w Danii,  Linien Festival w Getyndze, Bleisound Festival w Monachium, Audio Art Festival w Krakowie, Wrocław Industrial Festival, Festiwal w Krajobrazie w Inowłodzu, Międzynarodowe Prezentacje Muzyczne Ambient w Gorlicach, Open’er Festival w Gdyni.

Współpracowali koncertowo i studyjnie z wieloma artystami dźwięku, m.in. takimi jak Z’EV (dwie wspólne trasy koncertowe w 2006 roku oraz płyta HATI vs Z’EV #1 wydana w ABM we Włoszech), PAS, John Zorn, Peter Votava/PURE, Sławomir Ciesielski/ex REPUBLIKA, Robert Curgenven, Steve Buchanan & Heike Fiedler, Raymond Salvatore Harmon (wideo). Grupa wydała kilka płyt (ostatni album zespołu to CD KA, 2009), które zostały bardzo dobrze przyjęte w prasie muzycznej i wśród słuchaczy zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju. Najnowsze wydawnictwo to album nagrany 17 kwietnia 2010 roku w Toruniu wspólnie przez muzyków HATI i PAS z Nowego Jorku i sygnowany jako P.H.A.S.T.I. (płyta wydana na CD w USA w styczniu 2011). R. Iwański i R. Kołacki są też pomysłodawcami i współorganizatorami międzynarodowego multimedialnego CoCArt Music Festival w CSW Znaki Czasu w Toruniu. Obaj muzycy HATI udzielają się w autorskich projektach – Kołacki w Tonopolis – na który składa się płyta CD oraz strona internetowa, prezentujące prace dźwiękowe z nurtu field recordings. Iwański jako X-NAVI:ET tworzy muzykę elektroakustyczną, opierającą się na brzmieniu modyfikowanych instrumentów elektronicznych i akustycznych (album wydany na płycie winylowej pt. Soundtracks for the Dying Moments, 2011).


www.myspace.com/hatiath
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska