ŁAŹNIA 1 2006 - JEFF GBUREK
 20.05.2006, godz. 18:00
 
„Jaki jest świat, w którym szaleniec musi ci mówić, byś wstydził się samego siebie?”
- Nostalgia, Andriej Tarkowski.

Poeta, multi-instrumentalista, zafascynowany transformacjami dzwieku. Jego muzyka pozostaje pod wplywem studiów muzyki jawajskiej i indyjskiej oraz mikrotonalnosci Harry'ego Partcha. Podczas tras koncertowych gra na preparowanych gitarach, skrzypcach, indonezyjskim rebab i innych instrumentach.

Mieszkajacy w Berlinie eksperymentalny gitarzysta Jeff Gburek tworzy i wystepuje juz przeszlo trzy dekady. W swojej pracy wykorzystuje specjalnie skonstruowane gitary elektro-akustyczne, filtry, efekty i field recordings, inspiruje sie muzyka konkretna, kompozycja niezdeterminowana oraz free improv.

Od siedmiu lat uczestniczy w artystycznym ruchu Djalma, zglebiajacym tajniki tanca butoh oraz relacje zachodzace pomiedzy dzwiekiem i ludzkim cialem. „Djalma” to jamajskie słowo, odpowiadające wszelkim transformacjom. Przecięcie metafizyki i rutyny. Odnoszone do duszy, oznacza „transformację (reinkarnację) w człowieka”, stosowane wobec procesów chemicznych - fermentację.

Artysta zainspirowany integralnością tańca i muzyki w tradycji jawajskiej i afrykańskiej, postanowił pracować nad tym, co amerykański kompozytor Harry Partch nazwał „cielesną muzyką” - artystyczną formą, w której taniec i teatr są rytualnymi parametrami dla muzyki.

Gburek przywozi instrumenty z jawajskiej Gamelan Orchestra oraz, już w Nowym Yorku, buduje własne. Djalma występuje także w przestrzeni otwartej - w parkach, na ulicach, gdzie zderza się z realnością marzeń codziennego życia.
Djalma Primordial Science to przede wszystkim spotkanie. Spotkanie ciszy i glosu. Praca z improwizacjami na żywo jest dla twórcy próbą przywrócenia pierwotnego fizycznego odczuwania ciala i odkrywaniem jego granic. Kłopotliwa cisza mają prowadzić do przeobrażenia. „Odrzucam standardowe wyobrażenie o „performance” i zwracam się ku spotkaniu. Moja praca ma demaskować zarówno aktora, jak i publiczność.” W ten sposób kontynuuje doświadczenie Antonina Artauda, Tadeusza Kantora, Tatsuni Hijikata. Zestawia ludzkie doświadczenia z ich materialnymi odpowiednikami, takimi jak: trociny, dym, rdzewiejący metal, pocący się kamień.

Ponadto wspóltworzy trio ZYGOMA (z Michaelem Vorfeldem i Michaelem Walzem) oraz wystepuje z artystami takimi, jak Keith Rowe, Konrad Bauer, Tetuzi Akiyama, Kyle Bruckman czy Tom Carter.

Wystepowal w wiekszosci najwazniejszych miejsc, w których prezentowana jest muzyka eksperymentalna: od Les Musées de Strasbourg po nowojorska Knitting Factory.

Wydal kilkanascie plyt (m.in. w Metamkine i Nur/Nicht/Nur), prowadzi wlasna wytwórnie Orphan Sounds. Mieszka w Berlinie.

Koncert zorganizowany we współpracy z audiotong.net
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska