Kuratorzy: Samar Martha, Agnieszka Kulazińska
Otwarcie 08.07.2011, godz. 18.00
Wystawa czynna do 28.08.2011
Wystawa
„Here & Now” jest prezentacją młodej sztuki z Palestyny. W Polsce ciągle jeszcze niewiele wiemy o artystach działających w tym regionie. Z czym kojarzy się nam Palestyna? Z miejscem związanym z historią biblijną? Czy raczej z krajem podzielonym konfliktami, jakie wywołuje jego skomplikowana historia?
Wystawa
„Here & Now” jest szkicem, proponuje spojrzenie na region oczami kilku młodych artystów. Ich prace starają się być wolne od polityki. Instalacje, wideo opowiadają o zwykłych ludziach, mieszkańcach Jerozolimy, Nablus, Ramallah.
Tytuł prezentacji zaczerpnięty został z cyklu fotograficznego Bashara Hroub`a. Seria wykonana została podczas studiów artysty w Wielkiej Brytanii i na terenie Palestyny. Fotografie są zapisem swoistego foto-performance. W jego ramach artysta wcielił się w postać, która skrywa swoją twarz w lustrzanym sześcianie. Egzystuje
tu i teraz, jej głównym celem jest recepcja rzeczywistości, jak najlepsze dopasowanie się do niej.
Bashar Hroub, Here and Now
Hroub w fotografiach stawia pytania o podmiot i jego relacje z otoczeniem. Co oznacza być w obcej rzeczywistości? Pytanie ewokowane poprzez tytuł jest pytaniem o wolność jednostki. Tożsamość budowana poprzez historię, kulturę, tradycję jest granicą. Poza granicami swojego kraju zawsze jest się obcokrajowcem.
Prace Rafat Asada i Majd Abdel Hamida wprowadzają w rzeczywistość Jerozolimy, wielokulturowego miasta. Jerozolima Rafat Asada widziana jest z perspektywy mieszkańca Autonomii Palestyńskiej. Obraz miasta tworzony przez jego wideo instalację
Journey to obraz miejsca tymczasowego, zawieszonego w ciągłym
tu i teraz, czekającego na zmiany.
Majd Abdel Hamid w obiekcie
Pain Killers wykorzystał jeden z ikonicznych zabytków Jerozolimy, Kopułę na Skale. Pokrycie modelu środkami przeciwbólowymi i antydepresantami, odwołuje się do statystyk pokazujących wzrost ich spożycia na terenie Autonomii Palestyńskiej i Strefy Gazy.
Majd Abdel Hamid, Pain Killers
Fotografie Alexadry Handal
No Parking Without Permission zostały zrobione podczas spacerów artystki po dzielnicach wschodniej Jerozolimy, z których palestyńscy Arabowie zostali wysiedleni w 1948 roku. Wędrowanie bez celu, przyziemna czynność w podzielonej na dwie części Jerozolimie staje się politycznym gestem oporu. Prace Alexandry Handal stawiają pytania o wielokulturową tożsamość miasta, zniszczoną przez okupację. W fotograficznej serii
No Parking Without Permission, Handal stara się uchwycić różne emocje towarzyszące jej wędrówce po obszarze wschodniej Jerozolimy.
Alexandra Handal,
No Parking Without Permission, Jerozolima, Grecka Kolonia, 03.05.08, 10:53
White map Mirny Bamieh proponuje utopijną wizję świata pozbawionego granic, kulturowych ograniczeń. Świata będącego białą kartką gotową do zapisania na nowo. Inspiracją do jej stworzenia była jedna z ilustracji do poematu Lewisa Carolla
The Hunting of the Snark (
Wyprawa na Żwirłacza). Mirna stawia pytania jak poruszać się w świecie pełnym granic, tabu, ograniczeń, w coraz bardziej wirtualizującej się rzeczywistości.
Mirna Bamieh, White map
Czy skupienie się na codzienności pozwala uciec od binarnych opozycji, kulturowych podziałów? Wystawa
„Here & Now” jest zaledwie szkicem, próbą zachęcenia do innego spojrzenia na Palestynę. Wyjścia poza obraz konfliktu, binarne opozycje i postawienia pytań o źródła tożsamości regionu. Pytania stawiane w pracach artystów pomimo geograficznej odległości, są aktualne. Artyści dotykają kwestii kondycji człowieka współczesnego tkwiącego w rzeczywistości uwikłanej w historię. Pytania te szczególnie ciekawie brzmią w Gdańsku. Mieście o skomplikowanej historii, którego bycie tu i teraz ciągle definiowane jest w oparciu o zbiorową
nie-pamięć(1).