Wernisaż: 06.08, godz. 18:00
Wilno w Gdańsku – Festiwal Europejskich Stolic Kultury
6 sierpnia-5 września
Wystawa
Irma Stanaitytė,
Dwa, projekt fotograficzny
Aturas Bumšteinas, wideo
Ugnius Gelgude, forografia, instalacja
Wernisaż: 6 sierpnia, godz. 18:00
3-5.09.2010
Pokaz filmów Jonasa Mekasa
03.09 - 19:00
Sceny z życia Andy Warhola, Wspomnienia z podróży na Litwę
04.09 – 18:00
Walden
05.09 – 17:00
Kiedy szedłem przed siebie, widziałem króciutkie mgnienia piękna
CORO Collective (Egle Budvytyte, Goda Budvytyte, Ieva Miseviciute), Vocabulary lesson, wideo
03.09 – 12:00-19:00 pokaz wideo w Parakinie
Akcja artystyczna
Sauliusa Leonavičius w przestrzeni publicznej
Termin akcji zostanie podany na stronie internetowej CSW Łaźnia.
Kuratorzy: Aleksandra Księżopolska, Agnieszka Kulazińska
Pokaz Filmów Władysława Starewicza: Zemsta operatora filmowego, Żaby chcą króla, Zaczarowany zegar, Konik polny i mrówka, Mascotte – bal u szatana, Treser Żuków
Rosyjskie Centrum Nauki i Kultury w Gdańsku, ul. Długa 35
02.09 – 18:00
Kurator: Karina Makarewicz, Aleksandra Księżopolska
„Haft w metalu” Severija Incirauskaite-Kriauneviciene + performance
Kuby Bielawskiego
Galeria PiTiPa, ul. Ogarna 122
O4.09 – 20:00
Kurator: Aleksandra Abakanowicz
Koncerty
(scena Targ Węglowy, kościół św. Jakuba): Baltic Riddom, Dagadana, Alina Orlova, Rasa Bassom, Fusedmarc, Spięty, Bester Quartet
Performance:
Aukse Petruliene & DOBROVOLSKY Mr. Strangled & Mr. Shot
Organizator: Przemek Wojciechowski
3-5 września
Pokaz filmów
Jonasa Mekasa
CORO Collective (Egle Budvytyte, Goda Budvytyte, Ieva Miseviciute),
Vocabulary lesson, wideo
Sauliusa Leonavičius akcja artystyczna
Kuratorzy: Aleksandra Księżopolska, Agnieszka Kulazińska
Już po raz trzeci w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia prezentujemy prace artystów z Litwy. W tym roku postanowiliśmy odejść od dotychczasowej formuły – muzyka, fotografia i poszerzyć spektrum naszych zainteresowań. W ramach projektu w CSW Łaźnia zaprezentowane zostaną prace Irmy Stanaitytė, Ugnius Gelgude, Aturasa Bumšteinas, Sauliusa Leonavičius, CORO Collective (Egle Budvytyte, Goda Budvytyte, Ieva Miseviciute) oraz filmy Jonasa Mekasa.
Co łączy trójkę artystów biorących udział w wystawie? Ich podejście do znanych sposobów obrazowania. Artyści, prezentowani w ramach wystawy, zawłaszczają znane obrazy. Przetwarzają je nadając im zupełnie nowe treści.
„
Dwa” Irma Stanaitytė to pytanie o to, co komu się podoba – o akceptowane rodzaje estetyk. Artystka w fotograficznej instalacji zestawia zdjęcia kompozycji tworzonych przez jej ojca w domu z light-boxami utrzymanymi w oszczędnej, modernistycznej formie obrazowania spod znaku „mniej znaczy więcej”. Obrazy pozornie od siebie odległe stawiają podobne pytanie o sens tworzenia, specyfikę „bycia artystą”. Projekt Irmy to wielowątkowa narracja stawiająca z jednej strony pytania o sztukę, rolę artysty, funkcje odbiorcy, z drugiej zaś to opowieść o ojcu – jego artystycznej pasji kolekcjonowania.
Arturas Bumšteinas w swoich wideo-performance reinterpretuje klasyczne dzieła neoawangardy. W "
Sentences on Conceptual Art (Instrumental Version)" artysta odtwarza muzykę z pracy Johna Baldessariego śpiewającego słynny manifest sztuki konceptualnej „
Sentences on Conceptual Art” Sol LeWitta. W „
Stockhausen's Cocktail Bar wykorzystuje „
Studie II” Karlheinza Stockhausena (1954) do przygotowania drinków. Bumšteinas w swoich pracach sięga po kanon sztuki neoawangardowej – przetwarza prace Baldessariego, Sole LeWitta, Josepha Beuysa, Stockhausena, Roberta Smithsona.
Studia II Stockhausena to pierwszy utwór muzyki elektronicznej z partyturą. Prace Bumšteinasa wprowadzają w postkonceptualny świat sztuki, będący już nie tylko funkcją zmysłów ale również intelektu.
Ugnius Gelguda w swoich pracach kontynuuje poszukiwania awangardy, bada specyfikę medium, którego używa. Artysta parafrazuje klasyków – instalacja fotograficzna „Žalgiris/Grunwald” powtarza schemat charakterystyczny dla malarstwa batalistycznego m.in.: „
Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki, cykl polaroidowych fotografii „
Grawitacja” nawiązuje do estetyki modowo, lifestylowych magazynów. Obydwie prace wykonane zostały w wileńskich Ugnius Gelgudy i prowadzą nas przez chaos nocnego życia miasta. Artystę interesuje fotografia jako funkcja pamięci. W swoich pracach często eksponuje detal, wykorzystuje błędy techniczne. W kadrach z cyklu „Grawitacja” najważniejsze są gesty, ludzka mimika, klubowe gadżety. Tło często rozmywa się. Artysta niczym paparazzi podgląda klubowe życie.
Irma Stanaitytė studiowała filozofię, teologię sztukę, fotografię, nowe media. Jest absolwentką Uniwersytetu w Kownie i Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie, gdzie obecnie prowadzi wykłady. Jej prace prezentowane były na terenie Norwegii, Austrii, Niemiec, Litwy, Islandii.
Arturas Bumšteinas jest artystą audiowizualnym, absolwentem Litewskiej Akademii Muzyczno-Teatralnej. Komponuje muzykę elektroakustyczną. Jego prace stoją na granicy sztuk wizualnych i muzycznych. Artysta eksperymentuje z dźwiekiem i obrazem, kontynuując poszukiwania neoawngardy. Jego prace prezentowane na ponad 30 wystawach na terenie Europy. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie i Wilnie.
Ugnius Gelguda jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie. Fotografia jest głównym medium jego wypowiedzi. Z jednej strony interesuje go analiza jej współczesnego języka, z drugiej używa jej jako narzędzie społecznych obserwacji, notatek. Jego prace prezentowane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in.: na terenie Litwy, Francji, Polski, Rosji, Austrii. Artysta mieszka i pracuje w Wilnie.