ŁAŹNIA 1 2009 - TO HAVE & TO LOSE / MIEĆ I STRACIĆ / – 3 projekty Mireii Sallarès
24 KWIETNIA, GODZ. 18.00
WYKŁAD “SPOŁECZNY – INTYMNY – SPOŁECZNY” MORITZ NEUMÜLLER W ROZMOWIE Z MIREIĄ SALLARÈS NA TEMAT JEJ TWÓRCZOŚCI

24 KWIETNIA, GODZ. 19.30
WERNISAŻ WYSTAWY
Raj utracony, małe śmierci, kobieca seksualność, wolność, tożsamość i egzystencja. Za pomocą trzech instalacji, na które składają się projekcje wideo, neon, afisze i fotografie w lightboxach, Mireia Sallarés przekazuje widzowi różnorodne opowieści o przeznaczeniu kobiet, które spotkała. Poprzez osobiste historie z ich życia, pokazuje jak każda z kobiet kreuje własną tożsamość w odniesieniu do struktur społecznych. W swych opowieściach koncentruje się na kobiecie z Algierii i jej pizzerii na kółkach; młodej Hiszpance, która stara się o amerykańską wizę pobytową i Meksykankach, których seksualność jest kojarzona z przyjemnością, ale jednocześnie prowokuje ataki ze strony państwa kultywującego postawę macho.
W To Have & To Lose Mireia Sallares wykorzystuje swoje projekcje, obrazy i instalacje, aby odtworzyć i odzwierciedlić cały cynizm, absurd, ból i samotność, które często towarzyszą ludziom. Inspiracje czerpie z doświadczeń własnych i swoich przyjaciół, i co ważne, także z historii przypadkowo spotkanych ludzi.

Projekty zaprezentowane w ramach wystawy To Have & To Lose: Las Muertes Chiquitas /Małe Śmierci/ (2008), Mi Visado de Modelo II /Wiza mojej modelki II/ (2005), Le Camion de Zahïa, Conversations Après Le Paradis Perdu /Wóz Zahii, Rozmowy po raju utraconym/ (2005)


Kurator: Moritz Neumüller
Współpraca ze strony CSW Łaźnia: Anna Szynwelska
Współpraca: Beata Cegielska / Galleri Image, Aarhus, Dania


Mireia Sallarès (ur. w 1973 w Barcelonie)
Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Barcelońskiego (1997); przez 6 miesięcy studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych, a następnie kontynuowała naukę na Wydziale Sztuk Audiowizualnych w Barcelonie. W 2000 odbyła staż artystyczny w Centrum Art3 w Walencji we Francji. Tego samego roku przyznano jej stypendium Samorządu Regionu Katalonii, w ramach którego podjęła studia filmowe na New School University i Film & Video Arts Foundation /Fundacji Sztuki Filmu i Video/ w Nowym Jorku. Podczas tego pobytu brała udział w produkcji kilkunastu filmów i sztuk teatralnych we współpracy z takimi instytucjami jak Woman Make Movies i Vertiginosas /Wyspy/. Od 2004 jest członkiem zespołu twórców filmów i form dokumentalnych Photographic Social Vision Foundation of Barcelona /Barcelońskiej Fundacji ‘Fotograficzna Wizja Społeczna’/. Została wyróżniona licznymi nagrodami, m.in. INJUVE (1999) i Sinergias (Barcelona 2001). W 2005 otrzymała stypendium Generaciones Caja Madrid za projekt Mi Visado de Modelo II zaprezentowany podczas ARCO 06, a także grant od Samorządu Regionu Katalonii na realizację projektu Le camión de Zahïa, conversations après le paradis perdu, przedstawionego w 2005 w galerii Espacio Zero1 w Museo Comarcal de la Garrotxa. Pośród licznych wystaw, które zrealizowała szczególnie warto wyróżnić Soy un Animal zaprezentowaną w ramach cyklu Corner00 w Caja Madrid Cultural Space w Barcelonie, 2004; Rendez-vous, le consolador le plus romantique, która miała swoją premierę w New Art Barcelona w 2000; Bienvenidos a la sociedad del espectáculo zorganizowaną przez Matar— ACM w 1999; Ex-Parc d’Atraccions zaprezentowaną podczas BarcelonaTrienniale w 2000; wideoinstalację Monocanal, która miała swoją premierę w Museo Nacional Reina Sofía /Muzeum Narodowe - Centrum Sztuki im. Królowej Zofii/ w Madrycie w 2002 oraz Mirador 06 w O.K. Centrum w Linzu w Austrii.

Moritz Neumüller (ur. w 1972 w Linz, Austria)
Mieszka i pracuje w Barcelonie. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wiedeńskiego oraz Wydziału Handlu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Wiedniu. Pracował m.in. w Dziale Fotografii Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Był organizatorem wielu wydarzeń w ramach PHotoEspaña, Hiszpańskiego Festiwalu Fotografii i Sztuk Wizualnych (edycje 2004-2007), a także Międzynarodowego Festiwalu i Targów Video LOOP w Barcelonie w 2008. Wśród jego dotychczasowych projektów kuratorskich związanych z fotografią i sztuką video można wyróżnić El Otro Lado Del Alma, wystawę objazdową i film dokumentalny o synkretyzmie we współczesnej fotografii kubańskiej (2005); książkę-wywiad „Bernd & Hilla Becher w rozmowie z Moritzem
Neumüllerem” opublikowaną przez Fundación Telefónica, Madryt (2005); Import/Export. Un diálogo fotográfico, Centro Cultural de España, Guatemala (2006) oraz All Inclusive, Fotofestiwal Łódź w 2007, także prezentowaną w Domu Fotografii, Słowacja (2008) i na Międzynarodowym Festiwalu Fotografii Pingyao w Chinach (2008).
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska