ŁAŹNIA 2 2015 - Przegląd filmowy towarzyszący wystawie ŚLAD – TRACE Ruth Le Gear
 
 
 
W dniach 16 i 17 grudnia zapraszamy na przegląd filmów związanych z tematyką wody. Wydarzenie towarzyszy wystawie ŚLAD – TRACE irlandzkiej artystki Ruth Le Gear. Wystawa „Ślad” prezentuje wynik poszukiwań przeprowadzonych przez irlandzką artystkę Ruth Le Gear jesienią 2014 roku podczas pobytu rezydencyjnego w CSW Łaźnia. Artystkę fascynuje pamięć wody. W swojej pracy łączy sztukę, badania naukowe oraz niekonwencjonalne metody jak homeopatia.
 
W dniach 16 i 17 grudnia wystawa ŚLAD – TRACE będzie otwarta dla zwiedzających w godzinach 12.00-20.00
 
 
 
Przegląd filmowy towarzyszący wystawie ŚLAD – TRACE Ruth Le Gear
16 – 17 grudnia 2015
Wstęp: 10 zł
 
 
 
PROGRAM PRZEGLĄDU:
 
 
16.12.2015 | G. 18.00 | „Spotkania na krańcach świata” | reż. Werner Herzog
16.12.2015 | G. 19.50 | „Nawet deszcz” | reż. Icíar Bollaín
17.12.2015 | G. 18.00 | „Perłowy guzik” | POKAZ PRZEDPREMIEROWY | reż. Patricio Guzmán
17.12.2015 | G. 19.45 | „Wielki błękit” | reż. Luc Besson
 
 
 
 
 
OPISY FILMÓW:
 
 
NAWET DESZCZ
2010 | 103’ | Francja, Hiszpania, Meksyk | reż. Icíar Bollaín
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie – Berlinale – Nagroda Publiczności w sekcji Panorama
 
Sebastian - reżyser idealista - i Costa, jego producent, realizują w Boliwii film o przybyciu Kolumba do Ameryki. Pragną ukazać wielkiego odkrywcę w sposób daleki od wyidealizowanej wersji szkolnych podręczników - na ekranie żądni złota Kolumb i jego świta brutalnie rozprawiają się z Indianami. Realizacja filmu idzie wyśmienicie do momentu gdy w okolicy wybucha tzw. „wojna o wodę”, wywołana prywatyzacją wodociągów. Szybko okazuje się, że pomimo upływu 500 lat, konkwista trwa nadal. Kiedyś wyzyskiwani przez konkwistadorów, dziś boliwijscy Indianie stają się ofiarami chciwych polityków i międzynarodowych korporacji. Rozpoczyna się podwójna walka rdzennych mieszkańców Boliwii z najeźdźcami z Zachodu - w filmie i w rzeczywistości. Costa i Sebastian staną przed trudną decyzją, czy są gotowi zrobić film za wszelką cenę, nawet kosztem indiańskich współpracowników i własnych ideałów.
 
 
 
 
 

 
 
PERŁOWY GUZIK
2015 | 82’ | Francja, Hiszpania, Chile | reż. Patricio Guzmán
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie – Berlinale – Nagroda Jury Ekumenicznego
 
Morze jest źródłem życia, ale może być również niemym świadkiem okrutnych zbrodni i tragedii. Woda to nie tylko H2O. Woda ma pamięć, która potrafi zakonserwować wspomnienia. Ocean nosi w sobie historię całej ludzkości. To w nim skupiają się wszystkie głosy pochodzące z Ziemi i z kosmosu. To tu znaleźć można rząd zagubionych dusz, bez nagrobka, pozostawionych samym sobie do końca.  Woda ma jednak swój własny głos i szczególnego rodzaju rolę do spełnienia – odbiera impulsy z gwiazd, aby dalej przekazać je żywym stworzeniom. Woda to także najdłuższa granica Chile. 2670 mil chilijskiego wybrzeża to największy archipelag świata i jednocześnie krajobraz o niemal nadprzyrodzonym pięknie. Są tu wulkany, góry i lodowce, ale również głosy ludzi rdzennej Patagonii, pierwszych angielskich żeglarzy oraz politycznych ofiar reżimu Augusto Pinocheta. Patricio Guzmán stara się uchwycić ten wielopłaszczyznowy kontekst w swoim niezwykle poetyckim filmie będącym częścią dyptyku, w którym, tak jak w „Nostalgii za światłem”, podejmuje on temat pamięci i nierozliczonej przeszłości historycznej własnego kraju.
 
 
 

 

SPOTKANIA NA KRAŃCACH ŚWIATA
2007 | 99’ | USA | reż. Werner Herzog
Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej – Nominacja do Oscara za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
 
Antarktyda w filmie Herzoga znajduje nowy wymiar i znaczenie. Południowe krańce naszego świata są magnesem dla plejady gwiazd nauki, którym znudziła się postindustrialna cywilizacja codzienności. Naukowcy pracują tu dla ludzkości, która wkrótce ma opuścić Ziemię. Reżyser stawia pytania o to, kim są, jakie są ich marzenia. Jego bohaterowie są dość ekscentryczni. Elektryczne gitary na dachu stacji naukowej oddalonej o dziesiątki kilometrów od głównego miasteczka, to tylko jeden z wielu przykładów ich indywidualizmu.
 
 

 
 
WIELKI BŁĘKIT
1988 | 132’ | Francja, USA, Włochy | reż. Luc Besson
Francuska Akademia Sztuki i Techniki Filmowej – Cezar za najlepszą muzykę filmową
 
Jeden z najbardziej znanych filmów Luca Bessona - oparta na biografii Jacquesa Mayola, poruszająca opowieść o przyjaźni i rywalizacji dwóch nurków. „Wielki błękit” miał swoją uroczystą premierę na festiwalu w Cannes, zdobył dwie nagrody César oraz nagrodę dla najlepszego francuskiego filmu sezonu - laur National Academy of Cinema.
Jacques i Enzo przyjaźnią się od dzieciństwa. W latach 60. obaj mieszkają na rajskiej greckiej wyspie, gdzie walczą ze sobą o to, który z nich wydobędzie zatopioną na morskim dnie monetę. Dwie dekady później ich rywalizacja przybiera poważniejszą formę: obaj są mistrzami swobodnego nurkowania, mogą zejść na głębokość ponad 100 metrów pod wodę na wstrzymanym oddechu. Mimo ostrzeżeń doktora Laurence’a, Jacques i Enzo schodzą coraz głębiej pod wodę, ryzykując tym samym życie. Tytułowy „Wielki błękit” ma większą siłę niż rozsądek czy miłość - Jacques nie daje się odwieść od niebezpiecznych wypraw zakochanej w nim Johanie. Film Luca Bessona to nie tylko trzymająca w napięciu opowieść o starciu dwóch nurków, ale też przepiękna podróż w głąb europejskich mórz - mistrzowskie zdjęcia podwodne Carlo Variniego do dziś robią niesamowite wrażenie.
 
 

 
Kino "KinoPort"
Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia 2
ul. Strajku Dokerów 5
80-544 Gdańsk - Nowy Port
 
Kontakt:
Mail: kinoport@laznia.pl
Tel. (+48 58) 5000 235
Kasa: (+48 58) 5000 232

Kurator kina "KinoPort": Jacek Wachulewicz | j.wachulewicz@laznia.pl
PR i promocja, Konsultacja programowa: Joanna Dobrowolska | j.dobrowolska@laznia.pl
 
Zaloguj/Zarejestruj
Instytucja kultury Miasta Gdańska